Borås historia

Staden Borås grundades år 1621.
Skälet till att grunda en stad
var att här fanns många handelsmän.
Det var bönder som vandrade omkring på landsbygden
och sålde varor som de tillverkat.
De kallades för knallar.

Men handel på landsbygden var förbjuden på den tiden.
All handel skulle ske i en stad
så att man kunde beskatta den.

Kungen ville ha en stad
Knallarna gick till kungen och ville
att de skulle få fortsätta handla på landsbygden.
Men kungen krävde att de skulle vara i en stad.
Då grundade knallarna Borås.

Ett par år senare fick knallarna faktiskt lov av kungen
att köpa och sälja även på landsbygden.
Det var bara boråsarna som fick göra det.
Det blev en stor fördel för handeln i Borås.

Många fabriker för tyger
I mitten av 1800-talet
startades här många fabriker
som tillverkade tyger.
Tygerna blev den viktigaste varan
av det som knallarna sålde.

Fabrikerna som gjorde tyger och kläder
kunde anställa många människor
och gjorde att Borås växte fortast
av alla städer i Sverige
under första halvan av 1900-talet.

Samtidigt växte det fram många företag
som sålde på postorder.
Borås blev Sveriges centrum för postorder.

Handeln är viktig
I mitten av 1900-talet
fanns två tredjedelar av alla jobb i Borås
i fabriker för tyger och kläder.
Men sedan började svenskarna istället köpa billigare kläder
som importerats från utlandet.
Då började många jobb i Borås att försvinna.
Idag finns bara litet tillverkning av kläder kvar i Borås.

Men handeln är fortfarande viktig i Borås.
Här finns ettusen femhundra företag
som köper och säljer från utlandet.
Här finns huvudkontor för flera företag
som har klädbutiker både i Sverige och utomlands.
Dessutom finns här många företag
som har lager av olika varor
och skickar ut dem till många kunder.

- - - - -

Hela staden Borås har brunnit ner fyra gånger.
Läs mer om bränderna.

Tillbaka

Skriv ut sidan
Sidan uppdaterad: 2012-02-10
Kontakt
Stadskansliet
033-35 70 00
boras.stad@boras.se

Besöksadress
Stadshuset
Kungsgatan 55

Postadress
Borås Stad
501 80 Borås

Gustav II Adolf var kung
när Borås grundades.
Tfn 033-35 70 00     e-post boras.stad@boras.se     Postadress Borås Stad 501 80 Borås
Om webbplatsen >>               RSS>>