Borås har brunnit ner fyra gånger.
Särskilt hårt drabbades de människor
som på 1820-talet
två gånger fick staden förstörd av brand.
Den första branden var vid lucia år 1681.
Det blåste mycket den natten
och vinden förde elden över staden.
Nästan alla hus brann upp.
Den andra branden var på sommaren år 1727.
Det fanns brandvakter i kyrktornet
men de hade somnat när branden bröt ut.
Även nu brann nästan alla hus upp.
Tredje branden var dagarna före jul år 1822.
Då brann hela staden ner
utom det som var norr om Yxhammarsgatan.
Den fjärde branden var bara fem år senare, år 1827.
Dessutom var det precis på dagen
hundra år efter den andra branden.
Bara ungefär 30 hus blev kvar.
Ett av dem är Brännerigården
som ännu står kvar vid Västerlånggatan.
Efter den branden breddades en del gator
så att elden inte skulle ha lika lätt
att sprida sig från kvarter till kvarter.

Besöksadress
Stadshuset
Kungsgatan 55
Postadress
Borås Stad
501 80 Borås