Vi måste skydda vår natur.

Miljö

Kemikalier kan vara farliga för människor
och för miljön.
Det är ämnen som används i fabriker,
i jordbruket och i ditt hem.
Exempel på kemikalier som du använder i hemmet
är tvättmedel och sprejer.
Miljöförvaltningen arbetar med att se till
att kemikalier inte skadar människor och miljön.

Miljöförvaltningen kollar att våra bostäder inte gör oss sjuka
och att badvattnet i sjöarna inte är farligt.
Miljökontoret ser till att du inte blir sjuk av mat
som serveras på restauranger och säljs i affärer.

En del natur är ovanlig och värdefull.
Den behöver skyddas extra noga.
Då gör man ett natur-reservat.
I ett reservat finns särskilda regler
om vad man får göra i naturen.
Rya åsar, Vänga mosse och Kröklings hage
är exempel på natur-reservat i Borås.

Läs här om vad du själv kan göra
för en bättre miljö.

Vatten och avlopp
Våra sopor

Tillbaka

Skriv ut sidan
Sidan uppdaterad: 2012-02-10
Kontakt
Stadskansliet
033-35 70 00
boras.stad@boras.se

Besöksadress
Stadshuset
Kungsgatan 55

Postadress
Borås Stad
501 80 Borås

Tfn 033-35 70 00     e-post boras.stad@boras.se     Postadress Borås Stad 501 80 Borås
Om webbplatsen >>               RSS>>