Borås

Borås är en liten storstad.
Här finns mycket av en storstads möjligheter.
Samtidigt är det nära till allt.

Kommunen Borås har över 100 tusen invånare.
Av dem bor 65 tusen i själva staden Borås.
I kommunen finns 20 andra tätorter.
De största är Fristad, Dalsjöfors, Sandared och Viskafors.

Sandwalls plats.
Borås centrum har blivit allt mer livfullt.
Sandwalls plats, Knalletorget och Hötorget
är exempel på platser som byggts om
och blivit livliga mötesplatser med uteserveringar.

På sommaren är torsdagkvällarna på Stora torget något särskilt.
Då samlas tusentals människor på torget
för att lyssna på de kända artister
som uppträder på den stora scenen på torget.

Det finns många konstverk i Borås.
Runt om i staden står nära hundra skulpturer.
Den nio meter höga Pinocchio
är den mest omtalade.

Skulpturen av Pinocchio.                     
Borås har blivit ett centrum för mode
och för handel med textil och kläder.
Flera välkända företag i den branschen
har sina huvudkontor i Borås.

Borås är också Nordens centrum för postorder.
Många miljoner paket skickas från Borås varje år.
Dessutom finns det stora företag i andra branscher
som till exempel Ericsson och Volvo Bussar.

Borås har ett bra läge i landet.
Därför vill många företag finnas i Borås.
Här möts fyra riksvägar
och det är motorväg till Göteborg.
Det tar bara en halvtimme med bil
att åka till Landvetters flygplats.
Det finns järnväg åt fyra olika håll
och till Stockholm tar det bara drygt tre timmar med tåg.

Högskolan.
Högskolan i Borås ligger centralt i staden
vid slutet av Allégatan.
Högskolan har många olika utbildningar.
Cirka 15 tusen studenter läser vid Högskolan.

Det händer mycket i kulturlivet i Borås.
Här finns en stadsteater
som visar cirka 200 föreställningar per år.
Här finns en symfoniorkester
som ger sina konserter på Åhaga
och ofta har kända gästartister.

Borås har ungefär tio museer.
Konstmuseet har en stor samling modern svensk konst
Textilmuseet har många maskiner som är i drift,
och Borås Museum visar bygdens historia.

Borås djurpark har 500 djur, bland annat lejon.
Runt omkring shoppingcentret Knalleland
finns djurpark och många arenor för idrott.
Det har gjort Knalleland till ett område för upplevelser.
Här finns Borås Arena där Elfsborg spelar,
här finns ishallen där Borås Hockey spelar,
och här finns hallar för tennis, boule, curling,
friidrott, fotboll och simning.

Dessutom ligger både camping och djurparken strax intill.
Borås djurpark var den första djurparken i Sverige
som lät djuren ströva fritt på stora områden.
Idag har Borås djurpark ungefär 500 djur.

Andra möjligheter för fritiden i Borås
är till exempel äventyrsbadet i Stadsparken,
ridhus, golfbanor och motorstadion,
och 15 fritidsgårdar.

Tillbaka

Skriv ut sidan
Sidan uppdaterad: 2012-02-10
Kontakt
Stadskansliet
033-35 70 00
boras.stad@boras.se

Besöksadress
Stadshuset
Kungsgatan 55

Postadress
Borås Stad
501 80 Borås

Tfn 033-35 70 00     e-post boras.stad@boras.se     Postadress Borås Stad 501 80 Borås
Om webbplatsen >>               RSS>>