Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Referensnummer: 18:2022:10 | Sista ansökningsdag: 2022-07-31

Chef för ekonomifunktionen, Miljöförvaltningen

Har du ett stort intresse av ledarskap samt ekonomi, IT och kommunikationsfrågor? Vill du vara med och utveckla flera viktiga stödfunktioner för Miljöförvaltningen? Då har vi arbetet för dig!

Miljöförvaltningen ansvarar för stadens myndighetsuppdrag inom miljötillsyn, livsmedelskontroll, alkohol- och tobakshandläggning. I förvaltningens uppdrag ingår också miljöstrategiskt arbete så som natur- och vattenvård samt att stödja konsumentintressena och uppmuntra hållbar konsumtion genom att erbjuda energi-, klimat-, konsumenträtt-, budget- och skuldrådgivning.
Förvaltningen är aktiv i stadens samhällsplaneringsprocess och deltar i andra gemensamma processer i staden. Miljöförvaltningen arbetar för att förbättra boråsarnas livsmiljö och hälsa i linje med stadens miljömål och Visionen om framtidens Borås om en långsiktigt hållbar utveckling.

Miljöförvaltningen har cirka 80 medarbetare och är indelad i sex avdelningar: Tillstånd, Livsmedelskontroll, två avdelningar för Miljötillsyn, Miljöstrategiska, Konsument Borås samt två nya stödfunktioner, en ekonomifunktion och en HR-funktion.

Din nästa arbetsplats

Vi genomför en organisationsförändring där vi skapar en ny struktur för stödfunktionerna, en HR-funktion och en ekonomifunktion. Vi söker nu en chef för den nyinrättade tjänsten som chef för ekonomi, IT och kommunikation.

Din anställning

Anställningsform: Tillsvidare på heltid. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.

Dina arbetsuppgifter

Ekonomifunktionen stödjer förvaltningen både strategiskt och operativt inom ekonomi, IT och kommunikation. Som ansvarig chef för ekonomifunktionen innebär det att du leder, stödjer samt säkerställer utveckling och samordning av dessa funktioner inklusive taxor, inköp och upphandling. Borås stads ekonomisystem är Agresso och Stratsys är verksamhetssystemet för planering, uppföljning och rapportering. I uppdraget ingår att arbeta systematiskt med utveckling av nämndens olika taxor tillsammans med ansvariga chefer. Fokus i ditt arbete är att skapa goda förutsättningar för verksamheternas ansvariga chefer att utveckla sin förmåga att följa resultat, analysera, vidareutveckla och kommunicera sina respektive verksamheter.

Som chef för ekonomifunktionen är du en strategisk partner åt förvaltningsledningen inom dina områden med fokus på systematisk utveckling. Du kommer att tillsammans med chefen för HR-funktionen ansvara för att de båda nya stödfunktionerna har ett nära samarbete och att alla stödbehov synliggörs.
Inom ramen för ett aktivt ledarskap skapar du förutsättningar för medarbetarna att utvecklas tillsammans med verksamheten och du arbetar för en god arbetsmiljö som stimulerar till samarbete såväl inom funktionen som för hela förvaltningen.

Du ingår i Miljöförvaltningens ledningsgrupp och har genom det ett övergripande ansvar för att leda och utveckla hela förvaltningen tillsammans med övriga medlemmar. Här ska du verka för en sammanhållen förvaltning med samarbete över avdelningsgränserna. Detta för att bidra till att vi levererar med rätt kvalitet till dem vi är till för. I ditt uppdrag företräder du Miljöförvaltningen och sätter in din verksamhet i ett "hela staden"-perspektiv. I rollen som chef för ekonomifunktionen deltar du på förvaltningens nämndmöten. Du rapporterar till förvaltningschefen.

Du som söker

Vi söker dig som har en akademisk examen inom ekonomi och minst 3 års chefserfarenhet, alternativt förvärvat motsvarande kunskaper som kan bedömas likvärdigt av arbetsgivaren. Du har gedigen erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete. Det är meriterande om du har erfarenhet arbete i en politisk styrd organisation och av arbete inom IT och kommunikation, gärna inom förvaltningsens verksamhetsomården.

I din roll formulerar du handlingar och beslut till bland annat nämnd, du behöver därför behärska svenska väl i både tal och skrift. Du är en van IT-användare och har grundläggande kunskaper inom Officepaketet.

Du arbetar proaktivt, är strukturerad, har en väl utvecklad analytisk förmåga och förmåga att driva egna processer framåt. Med ett tydligt och konsultativt förhållningssätt ger du dina medarbetare förutsättningar att utvecklas. Du kan samarbeta, är prestigelös och har förmågan att skapa och upprätthålla goda relationer. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet.

Vill du veta mer?

Kontakta nedanstående personer om du vill veta mer om ditt nya jobb:

Agneta Sander, förvaltningschef
Telefon: 033-35 30 03

Anna Ljunggren, facklig företrädare för Naturvetarna
Telefon: 033-35 83 78

Kristina Nyberg Smahel, facklig företrädare för Vision
Telefon: 033-35 80 47

Fackliga företrädare nås också via Borås Stads växel, tfn 033-35 70 00.

I Borås Stad arbetar vi aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö, vi erbjuder olika former av friskvård och tillämpar rökfri arbetstid. Intervjuer kan komma att ske löpande.

Ansökan

Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.


Sista ansökningsdag

Vi vill ha din ansökan senast 2022-07-31.

Ameneh, en av Borås Stads medarbetare.

Karriärföretag 2022
Borås Stad är utsedd till ett Karriärföretag 2022, i år för tredje året i rad. Varje år utser Karriärföretagen de 100 arbetsgivare i Sverige som anses erbjuda unika karriär- och utvecklingsmöjligheter för studenter och unga yrkesverksamma.

Dela sidan: Ledigt jobb – platsannons

Facebooksymbol Twittersymbol LinkedInsymbol E-postsymbol