Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Referensnummer: 031:2022:19 | Sista ansökningsdag: 2022-06-30

Näringslivsutvecklare, Stadsledningskansliet

Vill du bidra till att företag i Boråsregionen kan växa och utvecklas?

På Stadsledningskansliets näringslivavdelning jobbar vi aktivt med att öka Borås stads tillväxt. Det sker i ett nära samarbete med stadens näringsliv och innebär att vi förmedlar bl.a. industrimark, jobbar med olika tillväxt-och utvecklingsprojekt och driver kluster och näringsliv som skapar nya arbeten och utveckling för stadens alla företag.

Din nästa arbetsplats

Borås är en av Sveriges bästa kommuner att bedriva företag i. Entreprenörsanda och driv utmärker näringslivet i Borås och kommunen har drygt 13000 företag. Borås Stad satsar mycket kraft och resurser på att utveckla förutsättningarna för näringslivet och därmed tillväxten för staden.

Näringslivsavdelningen stödjer företagsetableringar och utveckling av det befintliga lokala näringslivet. Vi samverkar nära med näringslivet och högskolan. Borås Stad driver utvecklingen i Boråsregionen tillsammans med övriga kommuner. Vi samverkar med Business Sweden för att attrahera internationella etableringar och internationellt kapital. Tillsammans med övriga förvaltningar i staden jobbar vi intensivt med att förverkliga Borås Vision 2035. Inom främst områdena textil och mode, handel, kreativa näringar lägger vi ned mycket arbete för att skapa exceptionellt goda förutsättningar för tillväxt. Tillväxt förutsätter tillgång på attraktiv industrimark, bra och smidiga system för tillståndsgivning och god service till etableringsintresserade företag. Borås har detta.

Denna specifika tjänst omfattar främst utveckling inom områdena cityutveckling, framtidens handel, marknadsföring och kreativa och kulturella företag.

Din anställning

Anställningsform: Tillsvidare på heltid. Tillsvidare på heltid, tillträde enligt övernskommelse.

Dina arbetsuppgifter

I dina arbetsuppgifter ingår att:

- Delta i det strategiska utvecklingsarbetet av stadens handel.
- Självständigt kunna driva omfattande projekt.
- Delta i nationellt och internationellt arbete.
- Rådgivning, information och stöd till befintliga och blivande företag inom
bl.a. handelsområdet.
- Ha stor förståelse för hur kommunikation digitalt har betydelse för framgång.
- Arbeta med sociala medier i marknadsförings- och kommunikationssyfte.
- Planera och genomföra event.
- Arbeta med marknadsföring och PR mot externa parter.
- Förmedla kontakter till företag och företagarföreningar.
- Arbeta med olika undersökningar och utredningar.
- Utveckla och driva möten, seminarier utbildningar m.m. i samarbete med näringslivet och högskolan m.fl.
- Förmedla kontakter till olika myndigheter och kunskap om olika stödformer och projekt.

Du som söker

Du har som lägst yrkeshögskoleutbildning, exempelvis inom marknadsföring, ekonomi, arbetsliv eller samhällsplanering.
Du har god teoretisk utbildning och erfarenhet inom områdena och goda språkkunskaper i svenska och engelska.
Erfarenhet från självständigt arbete och projektledning av verksamheter/uppdrag i komplexa organisationer ser vi som en förutsättning. Erfarenheter från arbete i processledande positioner i näringslivet är önskvärt och ses som en merit.

Du trivs med att sätta upp mål och nå dem. Kommunikation har du lätt för, både i tal och skrift. Du har mycket stor datorvana och trivs med kundkontakter. Du är positiv och målinriktad och gillar att arbeta i team. Då verksamheten bedrivs i en politiskt styrd organisation, är det viktigt att du har förmåga att verka utifrån de förutsättningar som kännetecknar en offentlig verksamhet.

Du som söker har även:
- God vana av att planera och genomföra event.
- Erfarenhet av att jobba med marknadsföring och PR mot externa parter.
- Erfarenhet och kunskaper att kunna hantera digitala verktyg och plattformar.
- Erfarenhet inom video/streaming då vi har olika event som dokumenteras och sänds.

Vill du veta mer?

Kontakta nedanstående personer om du vill veta mer om ditt nya jobb:

Anders Glemfelt, näringslivschef
Telefon: 070-526 31 37

Kristina Nyberg Smahel, facklig företrädare för Vision
Telefon: 033-35 80 47


Vill du veta mer om oss? Läs mer på:

Stadsledningskansliet

Näringsliv

Ansökan

Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.


Sista ansökningsdag

Vi vill ha din ansökan senast 2022-06-30.

Ameneh, en av Borås Stads medarbetare.

Karriärföretag 2022
Borås Stad är utsedd till ett Karriärföretag 2022, i år för tredje året i rad. Varje år utser Karriärföretagen de 100 arbetsgivare i Sverige som anses erbjuda unika karriär- och utvecklingsmöjligheter för studenter och unga yrkesverksamma.

Dela sidan: Ledigt jobb – platsannons

Facebooksymbol Twittersymbol LinkedInsymbol E-postsymbol