Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Referensnummer: 26:2022:31 | Sista ansökningsdag: 2022-10-15

Boendeassistent till Boendesociala enheten, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Individ- och Familjeomsorgsförvaltningen har ett samordningsansvar när det gäller sociala bostäder i Borås Stad och en del i det är hanteringen av boendesocialt stöd med andrahandskontrakt. Boendesociala enheten (BSE) arbetar stödjande med människor som har svårt att få och/eller behålla en bostad. På BSE kommer du att arbeta i en grupp med erfarna kollegor och med arbetsuppgifter som vi hoppas ger dig mycket tillbaka.

BSE arbetar nära hyresvärdarna, såväl privata som kommunala bolag. De har även ett nära samarbete med Arbetslivsförvaltningen (ALF), Kronofogdemyndigheten, sjukvården och olika kommunala instanser med målet att hyresgästen ska få en bostad och adekvat stöd för ett fungerande boende.

Din nästa arbetsplats

Arbetet utgår från Socialtjänstlagen, Hyreslagen och den enskildes förutsättningar. BSE arbetar uppsökande med hembesök och har en stödjande funktion med målet att klientens boende ska fungera. Arbetsgruppen består av sex boendeassistenter och en samordnare. Som en del av vårt utvecklingsarbete, strävar vi efter att i hög utsträckning använda oss av Motiverande Samtal (MI) samt andra relevanta evidensbaserade metoder. Vi använder oss även av Socialstyrelsens Nationella riktlinjer i arbetet, Bostad först-modellen, samt ett systemteoretiskt perspektiv.

Din anställning

Anställningsform: Tillsvidare på heltid. Tillträde 1 november enligt överenskommelse.

Dina arbetsuppgifter

Boendeassistentens uppgift är att i samverkan med hyresgästen och handläggaren, samt flera andra professioner arbeta för att vägleda och stötta hyresgästen i att kunna erhålla och behålla ett fungerande boende. Du kommer delta i verksamhetens utvecklingsarbete. Mycket av arbetet fokuserar på samverkan med andra myndigheter, samt hyresvärdar.

Du som söker

Vi söker dig som har dokumenterad och gedigen erfarenhet av människor med hemlöshetsproblem. Vi ser helst att du har en gymnasial eller eftergymnasial utbildning som är kopplad till socialtjänstens ansvarsområden med adekvat utbildning för målgruppen, samt god kunskap och flerårig erfarenhet av arbete med människor som har psykiska svårigheter och/eller missbruksproblem. Vi ser gärna att du är duktig på data/administration och har arbetat med verksamhetsutveckling eller i projekt. Vi lägger stor vikt vid att du är engagerad och driven.

Vill du veta mer?

Kontakta nedanstående personer om du vill veta mer om ditt nya jobb:

Anders Solum-Faeste, enhetschef
Telefon: 033-35 32 37

Fackliga företrädare nås via Borås Stads växel på telefon 033-35 70 00

Ansökan

Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.


Sista ansökningsdag

Vi vill ha din ansökan senast 2022-10-15.

Ameneh, en av Borås Stads medarbetare.

Karriärföretag 2022
Borås Stad är utsedd till ett Karriärföretag 2022, i år för tredje året i rad. Varje år utser Karriärföretagen de 100 arbetsgivare i Sverige som anses erbjuda unika karriär- och utvecklingsmöjligheter för studenter och unga yrkesverksamma.

Dela sidan: Ledigt jobb – platsannons

Facebooksymbol Twittersymbol LinkedInsymbol E-postsymbol