Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Referensnummer: 30:2022:98 | Sista ansökningsdag: 2022-12-14

Personliga assistenter med pedagogisk kompetens, Sociala omsorgsförvaltningen

Sociala omsorgsförvaltningen i Borås Stad ansvarar för kommunens funktionshinderverksamhet, socialpsykiatri-, och hälso- och sjukvårdsinsatser för nämnda målgrupper. Förvaltningen har cirka 1000 anställda och 45 chefer. Vi är inne i en spännande fas där utvecklings- och förändringsarbete har ett stort fokus med syfte att förbättra kvaliteten för de vi finns till för.

Din nästa arbetsplats

Vill du vara med och forma en ny roll som personlig assistent?

Sociala omsorgsförvaltningen erbjuder dig ett arbete där du får en unik möjlighet att göra skillnad i en annan människas liv genom att även arbeta mer pedagogiskt i din roll som personlig assistent.

Din anställning

Anställningsform: Tillsvidare på heltid. Vi söker nu två tjänster på heltid inom personlig assistans. Tillträde sker omgående eller efter överenskommelse. Vi erbjuder tillsvidareanställning men provanställning tillämpas.

Dina arbetsuppgifter

Du kommer att arbeta som personlig assistent med inriktning på det pedagogiska arbetet. Du skall finnas med i den enskildes vardag och samtidigt få utrymme att arbeta med handledning, rutiner och att utveckla arbetssätt. Arbetsuppgifterna är varierande inom personlig assistans men består i huvudsak av sådana sysslor som förekommer i ett hem samt att vara behjälplig med personlig omvårdnad. Du måste vara lyhörd för personens behov och vara beredd att satsa på ett arbete som kräver stort personligt engagemang.

Du kommer framförallt att arbeta hos en kvinna som bor i Sjömarken och stötta henne i sin vardag. På detta assistansärende är det enkelbemanning och du kommer därmed arbeta självständigt. Den här kvinnan är ny i Borås stad och därmed ser vi ett behov av att även arbeta med handledning, rutiner och att utveckla arbetssätt för att kunna ge henne en god omsorg. Omvårdnaden kan periodvis vara tung med anledning av kvinnans funktionsnedsättning. Det kan även förekomma tobaksrök och djur på arbetsplatsen.

Genom en gedigen introduktion kommer vi dig de bästa förutsättningarna att göra ett bra jobb. För varje person du hjälper finns det även tydliga rutiner och beskrivningar av vilket stöd hen behöver så att du kan känna dig trygg i din roll.

I Borås Stad tillämpas rätten till heltid. Arbetar du heltid kan det innebära att du samplaneras med andra assistentgrupper vissa perioder för att få möjligheten att komma upp i din heltid.

Arbetstiderna i Sjömarken är i dagsläget förlagda på dagtid alla vardagar och varannan helg. Arbetstiderna kan vara 08.00 -18.30 eller 08.30-15.30. Men det är bra att känna till att arbetstiderna kan ändras vid samplanering, vilket ger dig rätten till heltid. Vissa assistentgrupper har arbetspass förlagda både på kvällstid och på jourpass nattetid. Samplanering sker alltid i dialog med ansvarig chef.

Du som söker

För att lyckas i rollen har du en eftergymnasial specialisering inom funktionshinderområdet t.ex. 200 YH poäng (yrkeshögskola) eller 60 högskolepoäng. Utbildningen ska ha en tydlig inriktning mot funktionshinderområdet och/eller det beteendevetenskapliga området. Vi ser även att du har erfarenhet av arbete inom vård och omsorg. Om du har tidigare erfarenhet inom socialpsykiatrin ser vi det meriterande. Det är även fördelaktigt om du har körkort. Men det finns kollektivtrafik i anslutning till arbetsplatsen.

Vi söker dig som är ansvarsfull och lyhörd för människors olika behov. Vi ser gärna att du har en god kommunikativ förmåga och är pedagogisk i ditt förhållningssätt. Arbetet kan vara fysiskt tungt så du behöver ha en god fysik för att kunna hjälpa brukaren vid exempelvis förflyttningar, köra rullstol och promenader. Då du kommer att arbeta självständigt är det även viktigt att du är trygg i dig själv och känner dig säker i din roll. Vi hoppas även att du drivs av nya utmaningar då vi ser ett stort behov av att arbeta mer pedagogiskt och utveckla nya arbetssätt.

Vi söker helt enkelt efter vilja och engagemang! Därmed kommer vi att lägga stor vikt vid din kommunikativa förmåga att stötta, motivera och således utveckla verksamheten framåt tillsammans med oss.

Vill du veta mer?

Kontakta nedanstående personer om du vill veta mer om ditt nya jobb:

Ulrika Larsson, enhetschef
Telefon: 033-35 39 82

Elin Hellgren, enhetschef
Telefon: 033-35 86 68

Borås Stads växel, facklig företrädare
Telefon: 033-35 70 00

Förutom meningsfulla arbetsuppgifter och goda anställningsvillkor tar du som anställd i Borås stad del av samtliga förmåner som bland annat friskvårdsbidrag, fria bad i kommunens badanläggningar samt möjlighet till semesterväxling. Personalklubben Merkraft anordnar genom året flertalet aktiviteter såsom kajakpaddling, operaföreställningar och smyckeskurser för att nämna några.

Rekrytering sker löpande och tjänsterna kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Ansökan

Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.


Sista ansökningsdag

Vi vill ha din ansökan senast 2022-12-14.

Ameneh, en av Borås Stads medarbetare.

Karriärföretag 2022
Borås Stad är utsedd till ett Karriärföretag 2022, i år för tredje året i rad. Varje år utser Karriärföretagen de 100 arbetsgivare i Sverige som anses erbjuda unika karriär- och utvecklingsmöjligheter för studenter och unga yrkesverksamma.

Dela sidan: Ledigt jobb – platsannons

Facebooksymbol Twittersymbol LinkedInsymbol E-postsymbol