Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Referensnummer: 26:2023:1 | Sista ansökningsdag: 2023-02-28

Socialsekreterare/barnsekreterare till IFO Barn och unga, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Individ- och familjeomsorgen i Borås Stad söker en till två nya kollegor som socialsekreterare/barnsekreterare på Familjehemsenheten som tillhör IFO Barn och unga.

Din nästa arbetsplats

Familjehemsvården är idag samlad med familjehemssekreterare och de socialsekreterare som är specialiserade mot familjehemsplacerade barn och unga under en enhet. Detta för att vi tror att ett tätare teamarbete ger de barn som placeras i familjehem de bästa förutsättningarna. Familjehemsenheten har två metodhandledare, där den ena arbetar mot socialsekreterarna. Enheten består också av två socialadministratörer samt en pedagogisk samordnare som är specialiserad på de placerade barnens skolgång.

Din anställning

Anställningsform: Tillsvidare på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.

Dina arbetsuppgifter

Ditt huvudsakliga uppdrag som barnsekreterare är att fokusera på det placerade barnet och följa upp vården för att ge barnet en trygg och säker vård. Främst ska detta ske genom regelbundna besök i familjehemmet och enskilda samtal med barnet samt genom samtal med vårdnadshavarna och med familjehemsföräldrarna. Du kommer även att samverka med olika personer i barnets personliga och professionella nätverk.

Som vår blivande kollega får du en god introduktion innehållande relevanta utbildningar. Du får även stöd av utsedd mentor. Du får möjlighet till ett spännande, stimulerande och kreativt arbete. I arbetsgruppen finns en god sammahållning med gott kollegialt stöd där barnsekreterarna och familjehemssekreterarna arbetar i ett nära samarbete.

Vi arbetar utifrån väl upparbetade rutiner, tydlig struktur och tillgång till nära arbetsledning med god återkoppling, vilket utgör grunden för en trygg och rättssäker verksamhet. Utöver regelbunden ärendehandledning med arbetsledning får du extern handledning. Du ges stora möjligheter att självständigt lägga upp ditt dagliga arbete då vi har ett förmånligt flextidsavtal.

Du som söker

För tjänsten krävs socionomexamen och det är önskvärt att du har erfarenhet av myndighetsutövning och/eller familjehemsvård. För att trivas i vår grupp tycker du om att samarbeta, men du har också förmågan att arbeta självständigt och ta ansvar för samt driva dina arbetsuppgifter i mål. Då vi strävar efter att skapa en god struktur i arbetet uppskattar vi ditt sinne för struktur och ambition att bedriva ett rättssäkert arbete. Körkort för bil är ett krav.

Vill du veta mer?

Kontakta nedanstående personer om du vill veta mer om ditt nya jobb:

Jessica Viltok, enhetschef
Telefon: 033-35 81 68

Liselotte Book, facklig företrädare för Akademikerförbundet SSR
Telefon: 033-35 37 15

Catarina Andersson, Skyddsombud Vision
Telefon: 033-35 38 46

Ansökan

Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.


Sista ansökningsdag

Vi vill ha din ansökan senast 2023-02-28.

Ameneh, en av Borås Stads medarbetare.

Karriärföretag 2023
Borås Stad är utsedd till ett Karriärföretag 2023, i år för fjärde året i rad. Varje år utser Karriärföretagen de 100 arbetsgivare i Sverige som anses erbjuda unika karriär- och utvecklingsmöjligheter för studenter och unga yrkesverksamma.

Dela sidan: Ledigt jobb – platsannons

Facebooksymbol Twittersymbol LinkedInsymbol E-postsymbol