Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Referensnummer: 28:2023:16 | Sista ansökningsdag: 2023-02-19

Metodhandledare inom Myndighet på Vård- och äldreförvaltningen, Vård- och äldreförvaltningen

Vill du bli en viktig del av vår verksamhet och utvecklas tillsammans med oss? Nu söker vi dig som vill handleda våra biståndshandläggare och göra skillnad för dem som vi är till för!

Vi erbjuder dig en trygg anställning med omväxlande arbete i en god arbetsmiljö. För oss är arbetsglädje, engagemang och respekt viktigt. Tillsammans utvecklar vi verksamheten och oss själva.

Vård- och äldreförvaltningen i Borås Stad arbetar med målsättningen att både yngre och äldre invånare som är i behov av vård, omsorg och service ska ha ett gott liv var dag. För att klara det uppdraget har vi ca 2 500 medarbetare som arbetar inom hemtjänsten, på våra vård- och äldreboenden, våra korttidsenheter etc.

Din nästa arbetsplats

Myndighetsverksamheten ansvarar för biståndshandläggning enligt Socialtjänstlagen för personer från 18 år (ej LSS och socialpsykiatri) och uppåt. Vi ansvarar även för bedömning av hälso- och sjukvård för personer som vistas på sjukhus eller efter begäran från primärvården samt för boendeplanering, avgiftshandläggning och bostadsanpassning för hela Borås Stad. Verksamheten har ca 80 medarbetare varav ungefär hälften är biståndshandläggare som arbetar i team utifrån geografiska områden. Vi har våra kontor på Ramnåsgatan 1 som ligger strax intill Centralstationen och Resecentrum med vackra Ramnaparken runt knuten.

Din anställning

Anställningsform: Tillsvidare på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.

Dina arbetsuppgifter

Våra biståndshandläggare arbetar utifrån en helhetssyn med brukaren i fokus när de utreder, bedömer och fattar/omprövar beslut om insatser enligt Socialtjänstlagen. I din roll som metodhandledare är du biståndshandläggarnas metodstöd i handläggning av ärenden. Det innebär att du i vardagen arbetar nära handläggarna och på ett proaktivt och effektivt sätt stöttar och kvalitetssäkrar handläggningen genom hela processen. I din roll skapar du förutsättningar för våra handläggare att utveckla ett självständigt arbetssätt som präglas av rättssäkerhet och kunskap. Du har också ett tätt samarbete med dina metodhandledarkollegor och verksamhetens enhetschefer för att säkerställa att verksamheten når de uppställda målen.

Du kommer att ingå i olika arbetsgrupper samt verka för en god intern och extern samverkan. Du kommer också att arbeta tillsammans med verksamhetschef, enhetschef och processledare med strategiska frågor som rör verksamhetens mål och process.

Du som söker

Du har socionomexamen samt tidigare erfarenhet som metodhandledare och/eller biståndshandläggare, alternativt examen från sociala omsorgsprogrammet eller annan likvärdig utbildning i kombination med lång erfarenhet inom myndighetsutövning och biståndshandläggning. Du är väl insatt i de lagar som styr verksamheten och har goda kunskaper om olika arbetsmetoder, t ex IBIC.

Ditt arbetssätt är tillitsbaserat och förtroendeingivande och du har förmågan att tillvarata handläggarnas kompetens och engagemang. För att lyckas i rollen behöver du ha en god kommunikativ förmåga både språkligt och skriftligt. Du behöver också vara bra på att planera, strukturera och prioritera, och duktig på att stötta andra i att utveckla dessa förmågor. Genom ditt professionella förhållningssätt och din pedagogiska förmåga stödjer och entusiasmerar du biståndshandläggarna i deras uppdrag. Du har också ett helhetsperspektiv och du driver processer framåt för att utveckla verksamheten.

Vi ser mångfald bland våra anställda som en framgångsfaktor och ser gärna sökande med olika bakgrund. Kunskaper i finska är en merit då Borås stad är ett finskt förvaltningsområde.

Vill du veta mer?

Kontakta nedanstående personer om du vill veta mer om ditt nya jobb:

Christina Lindén, enhetschef
Telefon: 033-35 33 62

Madelene Eriksson, enhetschef
Telefon: 033-35 31 75

Nås via växeln, facklig företrädare
Telefon: 033-35 70 00

Förutom meningsfulla arbetsuppgifter och goda anställningsvillkor har du som är anställd i Borås stad tillgång till flertalet förmåner, exempelvis friskvårdsbidrag, fria bad på kommunens badanläggningar samt möjlighet till semesterväxling. Du har också möjlighet att delta i de aktiviteter som vår prisbelönta personalklubb Merkraft anordnar.

För att underlätta för våra medarbetare att kombinera arbete och privatliv tillämpas flextid när arbetet tillåter.

Vi arbetar med löpande urval och kallar kontinuerligt sökande till intervju.

Välkommen med din ansökan!

Ansökan

Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.


Sista ansökningsdag

Vi vill ha din ansökan senast 2023-02-19.

Ameneh, en av Borås Stads medarbetare.

Karriärföretag 2023
Borås Stad är utsedd till ett Karriärföretag 2023, i år för fjärde året i rad. Varje år utser Karriärföretagen de 100 arbetsgivare i Sverige som anses erbjuda unika karriär- och utvecklingsmöjligheter för studenter och unga yrkesverksamma.

Dela sidan: Ledigt jobb – platsannons

Facebooksymbol Twittersymbol LinkedInsymbol E-postsymbol