- Start
- / Lediga jobb
- / Ledigt jobb – platsannons
Psykiatrihandläggare
Sociala omsorgsförvaltningen i Borås Stad ansvarar för kommunens funktionshinderverksamhet, socialpsykiatri-, och hälso- och sjukvårdsinsatser för nämnda målgrupper. Förvaltningen har cirka 1000 anställda och 45 chefer. Vi är inne i en spännande fas där utvecklings- och förändringsarbete har ett stort fokus med syfte att förbättra kvaliteten för de vi finns till för.
Din nästa arbetsplats
Myndighetsutövningen för socialpsykiatri omfattar insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL) för personer över 18 år med psykiatrisk funktionsnedsättning och som tillhör någon av regionens psykiatriska öppenvårdsmottagningar. En del av vår målgrupp är även personer med samsjuklighet, det vill säga har både en psykisk funktionsnedsättning och missbruk. Utifrån att en av våra psykiatrihandläggare nu går vidare till ett nytt uppdrag så söker vi en ny kollega.
Du kommer att arbeta i en grupp med engagerade psykiatrihandläggare och en närvarande chef i fräscha lokaler i centrala Borås. Samtliga psykiatrihandläggare har egna kontor i en gemensam korridor. För att bevara och erhålla ny kunskap inom vårt ansvarsområde ges du regelbunden ärendehandledning varje vecka med dina kollegor och chef. Vi satsar på dig som arbetar hos oss genom att uppmuntra till kompetensutveckling.
Du ges möjlighet att självständigt lägga upp din arbetstid då vi har ett förmånligt flextidsavtal. Efter din introduktion finns även möjlighet till delvis distansarbete med upp till 2 dagar per vecka, under förutsättning att arbetet tillåter.
Din anställning
Anställningsform: Tillsvidare på heltid. Tillträde efter överenskommelse.
Dina arbetsuppgifter
Du har nu möjligheten att söka ett spännande, meningsfullt och stimulerande arbete där du kommer utreda, fatta beslut och följa upp beviljade insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL) för personer i åldern 18 år och uppåt med psykisk funktionsnedsättning och som tillhör vår målgrupp. Det kan exempelvis röra sig om insatser såsom boendestöd, sysselsättning, kontaktperson, korttid och psykiatriboende.
Förutom myndighetsutövning och utredningsarbete i de enskilda ärendena så består en stor del av arbetsuppgifterna även av samverkan med andra verksamheter inom kommunen såväl som öppenvård, slutenvård och rättspsykiatri. Utredningsarbetet är ett självständigt arbete där man ansvarar för sina egna ärenden samtidigt som man samarbetar mycket med sina kollegor i det dagliga arbetet.
Kontakten med brukarna sker antingen via hembesök/möte på förvaltningen, planeringsmöten inför hemgång ifrån slutenvården (antingen ifrån slutenpsykiatrin eller rättspsykiatrin), SIP eller via möten initierade av andra professionella inom exempelvis andra kommunala verksamheter eller öppenvårdspsykiatrin. Samverkan med bland annat verkställigheten och öppenvårdspsykiatrin är en viktig del i psykiatrihandläggarnas vardag.
Du som söker
Du som sökande är utbildad socionom. I särskilda fall kan du ha annan utbildning på högskolenivå som arbetsgivaren bedömer som likvärdig om du utöver utbildning har gedigen erfarenhet av att arbeta inom myndighetsutövning och helst vår målgrupp. Vi har dock som krav att du genomgått juridisk översiktskurs eller kurs i socialrätt på högskolenivå. Du har erfarenhet av arbete inom myndighetsutövning och Socialtjänstlagen. Det är meriterande om du har genomgått MI-utbildning, har erfarenhet av att arbeta i Viva och SAMSA. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med personer som har samsjuklighet eller missbruk. Du har ett genuint intresse i att möta personer som av någon anledning är hjälpsökande och behöver stöd, och hjälpa dem att få rätt stöd utifrån deras situation. Då rättssäkerhet är en viktig del i vårt arbete lägger vi stor vikt vid att du är noggrann och kvalitetsmedveten i ditt arbete samt att du har en god förmåga att uttrycka dig i skrift. Du har ett gott bemötande, gillar att samarbeta och utför dina arbetsuppgifter med ett genuint intresse och engagemang.
Vill du veta mer?
Kontakta nedanstående personer om du vill veta mer om ditt nya jobb:
Sara Holmberg, Rekryterande chef
E-post: sara.holmberg@boras.se
Telefon:
0734-327321
Borås stads växel, Facklig företrädare
Telefon:
033-35 70 00
Förutom meningsfulla arbetsuppgifter och goda arbetsvillkor tar du som anställd i Borås stad del av samtliga förmåner såsom friskvårdsbidrag, kostnadsfria bad i kommunens badanläggningar, gratis kaffe/te etc. Du har även möjlighet till att utöka dina semesterdagar genom semesterväxling.
Läs mer om dina förmåner som anställd.
Innan erbjudande om anställning behöver ett utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Vi arbetar med löpande urval och kommer kontinuerligt kalla intressanta sökande till intervju. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Ansökan
Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via knappen "Sök jobbet" nedan.
Sista ansökningsdag
Vi vill ha din ansökan senast 2024-10-06.
Fler lediga jobb
Dessa och många fler jobb finns också att söka just nu.
Sök jobbet:
Fysioterapeut
Sista ansökningsdag: 2024-10-15
Sök jobbet:
Enhetschef
Sista ansökningsdag: 2024-10-13
Sök jobbet:
Förskollärare till Torgets förskola
Sista ansökningsdag: 2024-11-17
Om att arbeta i Borås Stad
Hos oss anstränger vi oss för att du ska trivas på ditt jobb. Och att du ska känna dig trygg när du arbetar. Dessutom kan vi erbjuda dig en meningsfull vardag.
Så är det att jobba inom vård och omsorg
Ett jobb inom vård och omsorg är kanske det yrkesområde som bjuder på mest variation? Möt några av alla de medarbetare med olika yrken som jobbar här.