- Start
- / Lediga jobb
- / Ledigt jobb – platsannons
Familjehemssekreterare till Familjehemscentrum
Familjehemscentrum söker nu nya kollegor att välkomna till vårt team, en tillsvidareanställning samt ett vikariat för en föräldraledighet. Som familjehemssekreterare är du en viktig del av Borås Stads satsning på familjehemsplacerade barn. Vi arbetar helhjärtat för att erbjuda trygghet och stabilitet för våra barn och familjer. Som familjehemssekreterare kan just du göra skillnad och ge bra förutsättningar för de barn som behöver stöd och hjälp.
Din nästa arbetsplats
Du kommer ingå i en stabil arbetsgrupp där erfarenhet finns och ny energi välkomnas. Vi värnar om ömsesidigt stöd och utvecklar kontinuerligt våra arbetssätt genom kvalitetssäkring, utbildning och utveckling. Vi arbetar aktivt för att öka antalet egna familjehem och har en tydlig arbetsplan för fokus- och utvecklingsfrågor. Familjehemscentrum består av nio barnsekreterare, 14 familjehemssekreterare, en pedagog, två metodhandledare och två enhetschefer. Vi är en arbetsgrupp som har roligt tillsammans och stöttar varandra. Borås Stad är också deltagare i Yrkesresan vilket ger dig introduktionsutbildning och vidareutbildning. Handledning sker regelbundet med extern handledare. Vi håller även på att implementera Signs of Safety under 2024.
Din anställning
Anställningsform: Tillsvidare på heltid. Enligt överenskommelse. En tillsvidareanställning samt ett vikariat.
Dina arbetsuppgifter
Familjehemssekreterarna är uppdelade i två team. Team 1 jobbar med rekrytering, utredning och matchning. Team 2 jobbar med råd och stöd. Tjänsterna som vi söker är fördelade på en tillsvidare tjänst i team 1 och ett vikariat i team 2.
Team 1 - Rekrytera, utreda och matcha
Som familjehemssekreterare i team 1 arbetar du med att rekrytera nya uppdragstagare, utreda familjer och matcha ihop rätt familj till barnet. Du samarbetar nära dina kollegor, under utredningarna jobbar ni tillsammans två och två. Du kommer att träffa många nya människor, utreda och göra bedömningar gällande familjers möjlighet att vara uppdragstagare. Du behöver vara nyfiken, bra på att samarbeta, vara analytisk och duktig på att kommunicera. Du behöver också känna dig säker på dokumentation.
Team 2 -Råd och Stöd
Som familjehemssekreterare i team 2 är en viktig del i ditt arbete att fungera som råd och stöd till de som har uppdrag så som familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Målet är att säkerställa att de placerade barnen har goda förutsättningar för utveckling, omsorg och trygghet samt minska risken för sammanbrott. I råd och stöd får du ansvar för vissa familjer där det blir viktigt att bygga en relation för att sedan kunna stötta hela familjen. Vi jobbar för att familjerna ska få individuellt anpassat stöd vilket betyder att vi har familjer som behöver ha tätare kontakt och stöd. I Team 2 hjälper vi varandra och tar tillvara på varandras kompetens, vi har även ett nära samarbete med Barnsekreterare som är den som har ansvar för att följa upp barnet.
Du behöver vara trygg i dig själv och vara bra på att bygga förtroendefulla relationer. Du behöver vara bekväm i att stötta människor i kris. Du behöver vara tydlig i din kommunikation och ha barnets bästa i fokus. Du har erfarenhet och kunskap kring barns utveckling och ett intresse av att handleda människor i förändring.
Du som söker
För att bli vår nästa kollega behöver du ha en socionomexamen. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av socialarbete inom barn och familj samt är duktig på dokumentation. Erfarenhet av familjehemsarbete är meriterande. Som person är du flexibel och välkomnar förändringar med en positiv inställning. Du trivs med struktur och har förmågan att arbeta metodiskt och organiserat, samtidigt som du effektivt prioriterar dina arbetsuppgifter. Ditt samarbete i team är både produktivt och bidrar till en positiv arbetsmiljö. Att skapa och underhålla långsiktiga relationer är en naturlig del av din personlighet. Kvalitet och goda resultat är viktigt för dig och du är medveten om vikten av noggrann dokumentation. B-körkort är ett krav.
I tjänsten ingår att vid vissa tillfällen vara med på events, ibland på kvällstid och vid några tillfällen per år även på helger. Vi har familjehem runt om i Sverige, vilket gör att man med framförhållning behöver kunna arbeta sena kvällar och ibland sova borta.
Då vi erbjuder våra familjehem och kontaktfamiljer stöd på kvällar och helger per telefon ingår också att ha beredskap dessa tider enligt ett rullande schema.
Intervjuer kommer att ske löpande så vänta inte med din ansökan!
Vill du veta mer?
Kontakta nedanstående personer om du vill veta mer om ditt nya jobb:
Jessica Viltok, Rekryterande chef
E-post: jessica.viltok@boras.se
Telefon:
076-888 56 45
Liselotte Book, Facklig företrädare SSR
E-post: liselotte.book@boras.se
Telefon:
076- 888 3715
Catarina Andersson, Facklig företrädare Vision
E-post: catarina.andersson@boras.se
Telefon:
076-888 3846
Ansökan
Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via knappen "Sök jobbet" nedan.
Sista ansökningsdag
Vi vill ha din ansökan senast 2024-10-20.
Fler lediga jobb
Dessa och många fler jobb finns också att söka just nu.
Sök jobbet:
Fysioterapeut
Sista ansökningsdag: 2024-10-15
Sök jobbet:
Enhetschef
Sista ansökningsdag: 2024-10-13
Sök jobbet:
Förskollärare till Torgets förskola
Sista ansökningsdag: 2024-11-17
Om att arbeta i Borås Stad
Hos oss anstränger vi oss för att du ska trivas på ditt jobb. Och att du ska känna dig trygg när du arbetar. Dessutom kan vi erbjuda dig en meningsfull vardag.
Så är det att jobba inom socialt arbete
Här är du en viktig person för boråsaren och du möter människor i alla åldrar. Du arbetar inom socialtjänsten eller med funktionshinderverksamhet.