Nämndsekreterare till Förskoleförvaltningen, vikariat
Förskoleförvaltningen består av ca 1200 medarbetare och verksamhet bedrivs i cirka 70 förskolor och 7 öppna förskolor. På Förskoleförvaltningen vill vi skapa en förskola som främjar kreativitet och framtidstro och vi har fokus på lärandet i ett livslångt perspektiv. Vi vill utveckla en organisation där kommunikativt och tydligt ledarskap, ökad delaktighet och inflytande från barn, vårdnadshavare och medarbetare är viktiga byggstenar. Vi erbjuder ett meningsfullt, utvecklande och omväxlande arbete.
Nu ska vår nämndsekreterare vara föräldraledig och vi söker en vikarie under hennes frånvaro.
Din nästa arbetsplats
Som nämndsekreterare är du direkt underställd Chef för administrativa funktionen. I uppdraget som nämndsekreterare arbetar du även nära förvaltningschef och får uppdrag direkt av henne. Du arbetar också i nära samarbete med Förskolenämndens ordförande. I din arbetsgrupp arbetar du närmast chef och utredare, men även med placeringssamordnare. Du har också mycket samarbete med förvaltningens stabsfunktion och personer såväl internt i den egna förvaltningen men också externt med kollegor på andra förvaltningar.
Rollen är dynamisk vilket innebär att du kommer växla mellan operativa och strategiska arbetsuppgifter.
Din anställning
Anställningsform: Vikariat på heltid. Tillträde 2025-04-01 till 2026-04-30 med möjlighet till förlängning.
Dina arbetsuppgifter
Nämndsekreteraren ansvarar för de uppgifter som krävs inom hela nämndprocessen och ser till att handlingar hanteras på ett korrekt och rättssäkert sätt. Arbete på kvällstid förekommer cirka en gång i månaden i samband med nämndssammanträdena. Tyngdpunkten i arbetet ligger på uppgifterna som nämndsekreterare där du administrerar alla utskick, deltar i förberedande möten och ser till att politikerna har allt de behöver för att utföra sina uppdrag. I uppdraget ingår att du är nämndens registrator och som registrator ansvarar du för nämndens diarium och tillser att handlingar och ärenden diarieförs korrekt samt ansvarar för utlämnande av handlingar till allmänheten. Det främsta stödsystemet för nämndarbetet i förvaltningen är Ciceron.
Du kommer såväl självständigt som i samarbete med andra att avge yttranden och handlägga skrivelser och ärenden i förhållanden till nämnden eller andra intressenter. I arbetet ingår det ytterligare uppgifter, som bland annat att ansvara för arkivfrågor, administrera förvaltningens rutiner, hantera medborgarnas synpunkter samt anordna den årliga gratifikationsceremonin för förvaltningen.
Du deltar i utvecklingsarbete av de administrativa processerna både på förvaltningsnivå och i samverkan med andra förvaltningar och är med i flera av kommunens centrala nätverk.
Du som söker
Vi söker dig som har högskoleutbildning med inriktning mot statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren finner relevant för uppdraget. Du har kunskap om kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor. Har du tidigare erfarenhet från att arbeta inom offentlig verksamhet och politiskt styrd organisation ser vi det som meriterande.
Du har lätt att uttrycka dig i tal och skrift och har en god förmåga att formulera formella texter. Du har goda IT-kunskaper och gärna erfarenhet av att arbeta i ett digitalt ärende- och dokumenthanteringssystem.
Du är en person som har ett rådgivande förhållningssätt och har förmåga att skapa goda samarbeten på alla nivåer. Du är noggrann, strukturerad och har ett serviceinriktat arbetssätt. Du är även flexibel, då förutsättningarna i ditt arbete snabbt kan ändras.
Vill du veta mer?
Kontakta nedanstående personer om du vill veta mer om ditt nya jobb.
Intervjuer sker löpande.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Vill du veta mer?
Kontakta nedanstående personer om du vill veta mer om ditt nya jobb:
Olof Fredholm, Rekryterande chef
E-post: olof.fredholm@boras.se
Telefon:
033-35 51 25
Facklig förbund, Fackliga företrädare
Telefon:
033-35 70 00
Inom Borås Stad vill vi skapa förutsättningar för en bra balans mellan arbete och fritid. Förutom meningsfulla arbetsuppgifter, goda arbetsvillkor och professionella arbetskamrater erbjuder vi personalförmåner för att du som medarbetare ska trivas och må bra, både fysiskt och psykiskt.
Borås Stad tillämpar även rökfri arbetstid.
Vill du veta mer om våra förmåner kan du läsa vidare på ersättning och förmåner.
Ansökan
Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via knappen "Sök jobbet" nedan.
Sista ansökningsdag
Vi vill ha din ansökan senast 2025-02-16.
Fler lediga jobb
Dessa och många fler jobb finns också att söka just nu.
Om att arbeta i Borås Stad

Hos oss anstränger vi oss för att du ska trivas på ditt jobb. Och att du ska känna dig trygg när du arbetar. Dessutom kan vi erbjuda dig en meningsfull vardag.

Så är det att jobba som vikarie
Som vikarie hos oss har du möjlighet att prova på olika yrken, oftast på de tider som passar dig.