Högtalare
Referensnummer: 30:2025:008 | Sista ansökningsdag: 2025-03-16 | Förvaltning: Sociala omsorgsförvaltningen

Nämndsekreterare

Sociala omsorgsförvaltningen i Borås Stad ansvarar för kommunens funktionshinderverksamhet, socialpsykiatri, och hälso- och sjukvårdsinsatser för nämnda målgrupper. Förvaltningen har cirka 1000 anställda och 45 chefer. Vi är inne i en spännande fas där utvecklings- och förändringsarbete har ett stort fokus med syfte att förbättra kvaliteten för de vi finns till för.

Din nästa arbetsplats

Som nämndsekreterare kommer du att vara en del i förvaltningens gemensamma administrationsenhet som i nuläget består av sex medarbetare inom registratur, nämndadministration, administration, juridik, utredning, IT samt arkiv. Sociala omsorgsförvaltningen har kontor i fräscha lokaler i Borås centrum med det mesta tillgängligt inom gångavstånd.

Din anställning

Anställningsform: Tillsvidare på heltid. Tillträde efter överenskommelse.

Dina arbetsuppgifter

Nämndsekreteraren är betydande för att upprätthålla en rättssäker ärendehantering och en god service mot kommuninvånare, förtroendevalda och tjänstepersoner. Arbetet som helhet innebär mycket kontakter med både politiker, tjänstemän inom organisationen samt nämndens målgrupp. Som nämndsekreterare arbetar du med nämndadministrativt arbete i anslutning till Sociala omsorgsnämndens sammanträden. Detta inbegriper att upprätta och skicka kallelser och dagordningar, sammanställa handlingar samt föra protokoll på sammanträdena.

I uppdraget ingår att du är nämndens registrator och som registrator ansvarar du för nämndens diarium och tillser att handlingar och ärenden diarieförs korrekt samt ansvarar för utlämnande av handlingar till allmänheten. Det främsta stödsystemet för nämndarbetet i förvaltningen är Ciceron.

Utöver nämndsekreteraruppdraget är du sekreterare i funktionshinderrådet samt kommer vara back-up för ordinarie sekreterare i Sociala utskottet. I rollen ligger även att bevaka de kommungemensamma nämndhanteringsfrågorna och delta i stadens nätverk för nämndsekreterare. Du är med och identifierar utvecklingsområden och utvecklar processer och rutiner inom ansvarsområdet. Vid behov utför du även andra uppgifter inom avdelningens ansvarsområde, såsom att handlägga remissyttrandet och besvara motioner. Du är ett stöd till handläggare och chefer i deras arbete att ta fram beslutsunderlag i en variation av frågor. Du är vidare ansvarig för nämndens synpunktshantering och är webbskribent. Du är också miljökoordinator där målet är en certifiering av vårt miljöledningssystem. Kvällsarbete förekommer i samband med nämndens sammanträden som i regel äger rum en gång i månaden.

Du som söker

Vi söker dig som har kandidatexamen med inriktning mot statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren finner relevant för uppdraget. Du har goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Du är väl införstådd med vad det innebär att arbeta i en kommunal kontext och vi ser gärna att du har några års erfarenhet från liknande arbete i en politiskt styrd organisation. Du har ett intresse för samhällsfrågor och offentlig förvaltning. Du har mycket goda kunskaper i svenska med god förmåga att uttrycka dig klart och lättbegripligt i såväl tal som skrift. Arbetet kräver att du kan hantera förekommande administrativa system samt att du har goda datorkunskaper och är snabblärd i nya system. Erfarenhet av dokument- och ärendehanteringssystemet Ciceron är meriterande.

Rollen är serviceinriktad och det är därför viktigt att du är bra på att samarbeta. Andra viktiga egenskaper är att självständigt kunna planera, organisera och strukturera arbetet på ett effektivt sätt och du behöver trivas med att hantera flera uppgifter parallellt, ibland inom korta tidsramar. Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du har en förmåga att prioritera bland dina arbetsuppgifter och håller dina deadlines. Du är en person som tar stort eget ansvar, är noggrann och besitter en god pedagogisk förmåga samt har ett gott omdöme.

Vi kommer att lägga stor vikt vid ovan nämnda kompetenser, personlig lämplighet samt motivation och engagemang för tjänsten.

Vill du veta mer?

Kontakta nedanstående personer om du vill veta mer om ditt nya jobb:

Magnus Stenmark, Förvaltningschef
E-post: magnus.stenmark@boras.se
Telefon: 033-35 58 18

Facklig företrädare, Borås Stads växel
Telefon: 033-35 70 00

Här kan du läsa om dina förmåner som anställd.

Ansökan

Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via knappen "Sök jobbet" nedan.

Sista ansökningsdag

Vi vill ha din ansökan senast 2025-03-16.

Fler lediga jobb

Dessa och många fler jobb finns också att söka just nu.

Sök jobbet:
Lärare i fritidshem på Björkhöjdskolan F-6

Sista ansökningsdag: 2025-03-28

Sök jobbet:
Förskollärare till Kärrabackens förskola

Sista ansökningsdag: 2025-03-23

Sök jobbet:
Nämndsekreterare

Sista ansökningsdag: 2025-03-16

Om att arbeta i Borås Stad

En man som åker buss. Han har hörlurar på sig och ser glad ut.

Vårt erbjudande

Hos oss anstränger vi oss för att du ska trivas på ditt jobb. Och att du ska känna dig trygg när du arbetar. Dessutom kan vi erbjuda dig en meningsfull vardag.

Så är det att jobba inom ledning, utveckling och administration

Hos oss arbetar närmare 500 chefer och det finns flera olika jobb inom verksamhetsutveckling och administration.

Jobba i Borås Stad: En karriär full av mening och möjligheter

Var med och skapa en bättre vardag för andra. Hos oss får du en trygg anställning, stöttande kollegor och ett utvecklande arbete.

En kvinna stående vid ett skrivbord framför en datorskärm med ett fönster i bakgrunden

Dela sidan: Ledigt jobb – platsannons

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol