Ekonom till Borås Stad
Söker du ett meningsfullt arbete med goda karriärmöjligheter? Är du en serviceinriktad person som har förmågan att hjälpa oss att tillsammans utveckla och driva Miljöförvaltningens ekonomistyrning och budgetarbete? Då vill vi gärna träffa dig för att berätta mer om vad vi kan erbjuda dig!
Din nästa arbetsplats
Miljöförvaltningen i Borås arbetar med att skapa en trygg och hållbar miljö för både invånare och företag. Vi ansvarar för myndighetsuppdrag inom miljötillsyn, livsmedelskontroll och tillståndsärenden samt erbjuder rådgivning inom energi, klimat och konsumentfrågor. Vi arbetar också med natur- och vattenvård och deltar i samhällsplaneringen för att främja en långsiktigt hållbar utveckling.
Miljöförvaltningen har cirka 70 medarbetare och är indelad i sju avdelningar. Tjänsten som ekonom är placerad på den administrativa avdelningen som stöttar övriga avdelningar på förvaltningen i frågor rörande ekonomi, kommunikation, IT, personalfrågor, registrering av akter och nämndsarbete.
Din anställning
Anställningsform: Tillsvidare på heltid. Efter överenskommelse.
Dina arbetsuppgifter
Som ekonom har du tillsammans med förvaltningens chefer ansvar för att bidra till att nämndens uppdrag uppnås och att förvaltningens utveckling har fokus på god kvalitet med ekonomi i balans. Du rapporterar främst till chef och ledningsgrupp, och i förekommande fall till nämnd.
I ditt uppdrag ingår bland annat att:
- driva, samordna och utveckla förvaltningens budget- och uppföljningsprocess, årsredovisnings- och bokslutsarbete, taxearbete och projektredovisning
- driva, samordna och utveckla arbetet med nyckeltal och verksamhetsmått
- stödja och utbilda förvaltningens chefer i ovanstående processer
- vara förvaltningens kontaktperson och systemadministratör gentemot Stadsledningskansliet och för verktygen Agresso, Stratsys, PowerBI
- säkerställa att förvaltningens ekonomiarbete följer aktuella lagar och styrdokument
- diverse löpande ekonomiarbete exempelvis, bokföring, avstämningar, attestreglemente, och avtal
Du som söker
Vi söker dig som är högskoleekonom eller har annan likvärdig akademisk utbildning. Som person behöver du vara kommunikativ och konsultativ då stöd till chefer utgör en stor del i arbetet. Du bör ha förmåga att arbeta självständigt och driva egna processer framåt tillsammans med chefer och andra nyckelpersoner inom förvaltningen. Vi ser gärna att du är strukturerad, noggrann och har en väl utvecklad analytisk förmåga. Du behärskar även svenska språket väl i både tal och skrift. Tidigare erfarenhet av att arbeta i offentlig sektor ser vi som stor en merit.
Vill du veta mer?
Kontakta nedanstående personer om du vill veta mer om ditt nya jobb:
Sandra Larsson, Rekryterande chef
E-post: sandra.la.larsson@boras.se
Telefon:
033-353177
Urval och kallelse till intervju kommer att ske löpande under ansökningsperioden.
Fackliga företrädare når du via Borås Stads växel, tfn 033-35 70 00.
I Borås Stad arbetar vi aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och vi erbjuder olika former av friskvård samt tillämpar rökfri arbetstid. Hos oss får du tillgång till ett förmånligt flextidsavtal, samt möjlighet till distansarbete. Du får också friskvårdsbidrag på 2000 kr per år, fri tillgång till Borås Stads badanläggningar samt möjlighet till extra semesterdagar genom semesterväxling om verksamheten tillåter det. Individuell lönesättning tillämpas.
Ansökan
Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via knappen "Sök jobbet" nedan.
Sista ansökningsdag
Vi vill ha din ansökan senast 2025-05-19.
Fler lediga jobb
Dessa och många fler jobb finns också att söka just nu.
Om att arbeta i Borås Stad

Hos oss anstränger vi oss för att du ska trivas på ditt jobb. Och att du ska känna dig trygg när du arbetar. Dessutom kan vi erbjuda dig en meningsfull vardag.

Så är det att jobba inom ledning, utveckling och administration
Hos oss arbetar närmare 500 chefer och det finns flera olika jobb inom verksamhetsutveckling och administration.