Familjehemssekreterare med fokus på rekrytering och utredning - Familjehemscentrum Borås
Vi söker två familjehemssekreterare en tillsvidare anställning, samt ett vikariat för tjänstledighet till Familjehemscentrum.
Familjehemscentrum är en viktig del av Borås Stads satsning på familjehemsplacerade barn. Vi arbetar helhjärtat för att erbjuda trygghet och stabilitet för våra barn och familjer. Som familjehemssekreterare kan just du göra skillnad och ge bra förutsättningar för de barn som behöver stöd och hjälp.
Din nästa arbetsplats
Du kommer att ingå i en stabil arbetsgrupp där erfarenhet finns och ny energi välkomnas. Vi värnar om ömsesidigt stöd och utvecklar kontinuerligt våra arbetssätt genom kvalitetssäkring, utbildning och utveckling. Vi arbetar aktivt för att öka antalet egna familjehem och har en tydlig arbetsplan för fokus- och utvecklingsfrågor. Familjehemscentrum består av 8 barnsekreterare, 15 familjehemssekreterare, 1 pedagog, 3 metodhandledare och 2 enhetschefer. Vi är en arbetsgrupp som har roligt tillsammans och stöttar varandra. Borås Stad är också deltagare i Yrkesresan vilket ger dig introduktionsutbildning och vidareutbildning. Handledning sker regelbundet med extern handledare. Vi arbetar utifrån Signs of Safety.
Din anställning
Anställningsform: Tillsvidare på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.
Dina arbetsuppgifter
Familjehemssekreterarna är uppdelade i två team. Team 1 jobbar med rekrytering, utredning och matchning. Team 2 jobbar med råd och stöd.
Tjänsterna som vi söker är i team 1.
Som familjehemssekreterare i team 1 arbetar du med att rekrytera nya uppdragstagare, utreda familjer och matcha ihop rätt familj till barnet. Du samarbetar nära dina kollegor, under utredningarna jobbar man tillsammans två och två. Du kommer att träffa många nya människor utreda och göra bedömningar gällande familjers möjlighet att vara uppdragstagare. Du behöver vara nyfiken, bra på att samarbeta, vara analytisk och duktig på att kommunicera. Du behöver känna dig säker på dokumentation.
Du som söker
För att bli vår nästa kollega behöver du ha en socionomexamen eller likvärdig utbildning. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av socialt arbete inom barn och familj samt är duktig på dokumentation. Erfarenhet av familjehemsarbete är meriterande. Som person är du flexibel och välkomnar förändringar med en positiv inställning. Du trivs med struktur och har förmågan att arbeta metodiskt och organiserat, samtidigt som du effektivt prioriterar dina arbetsuppgifter. Ditt samarbete i team är både produktivt och bidrar till en positiv arbetsmiljö. Kvalitet och goda resultat är viktigt för dig och du är medveten om vikten av noggrann dokumentation. B-körkort är ett krav.
Vill du veta mer?
Kontakta nedanstående personer om du vill veta mer om ditt nya jobb:
Liselotte Book, Facklig företrädare SSR
Telefon:
0768-883715
Catarina Andersson, Facklig företrädare Vision
Telefon:
0768-883846
Jessica Viltok, Rekryterande chef
E-post: jessica.viltok@boras.se
Telefon:
0768-885645
Innan erbjudande om anställning ges behöver ett utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Ansökan
Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via knappen "Sök jobbet" nedan.
Sista ansökningsdag
Vi vill ha din ansökan senast 2025-07-04.
Fler lediga jobb
Dessa och många fler jobb finns också att söka just nu.

Sök jobbet:
Sjuksköterskor/Specialistssjuksköterskor till bemanningspoolen
Sista ansökningsdag: 2025-07-10
Om att arbeta i Borås Stad

Hos oss anstränger vi oss för att du ska trivas på ditt jobb. Och att du ska känna dig trygg när du arbetar. Dessutom kan vi erbjuda dig en meningsfull vardag.

Så är det att jobba inom socialt arbete
Här är du en viktig person för boråsaren och du möter människor i alla åldrar. Du arbetar inom socialtjänsten eller med funktionshinderverksamhet.