Meny

Meny

Vanliga frågor och svar om att söka lediga jobb

Hur söker jag jobb i Borås Stad?
Hur söker jag jobb i de kommunala bolagen?
Hur registrerar jag ett användarkonto?
Måste jag registrera alla mina personuppgifter?
Mitt postnummer går inte att registrera, hur gör jag då?
Det går inte att logga in på grund av fel användarnamn eller lösenord, hur gör jag?
Hur gör jag för att få ett nytt lösenord?
Varför kan jag inte logga in med mitt nya lösenord?
Hur ändrar jag mitt lösenord?
Hur ändrar jag mina adressuppgifter?
Hur kommer jag till listan över lediga jobb när jag har loggat in?
Hur gör jag för att få mer information om jobbet innan jag söker det?
Hur gör jag när det inte finns några frågor att svara på?
Hur sparar jag min ansökan innan jag skickar in den?
Hur gör jag för att bifoga dokument?
Varför kan jag inte bifoga dokument?
Varför kommer jag till inloggningssidan när jag försöker skicka in min ansökan?
Hur gör jag för att komplettera min ansökan?
Varför kan jag inte komplettera min ansökan?
Kan jag återta min ansökan?
Hur anmäler jag intresse för att vikariera inom förskola eller vård och omsorg?
Hur anmäler jag tekniska problem?

Hur söker jag jobb i Borås Stad?

Våra lediga jobb annonseras fortlöpande och du söker ett jobb genom vårt system för e-rekrytering. För att skicka in en ansökan krävs att du är inloggad på ditt användarkonto. Om det är första gången du söker, måste du först skapa kontot, se Hur registrerar jag ett användarkonto?

När du har loggat in finns listan över de lediga jobben under knappen Lediga jobb. Listan går att sortera genom att klicka på önskad rubrik. Klicka på det önskade jobbet och därefter på knappen Sök tjänst under annonstexten. I allmänhet följer ett antal frågor att besvara och sist finns det möjlighet att bifoga filer. Ansökan skickas iväg i och med att du klickar på knappen Skicka.

Hur söker jag jobb i de kommunala bolagen?

Lediga jobb hos våra kommunala bolag finns på bolagens egna webbsidor.

Hur registrerar jag ett användarkonto?

Klicka på knappen Logga in och därefter på länken Ny användare? under inloggningsknappen.
Läs informationen om personuppgiftslagen och markera med en bock om du godkänner att vi hanterar din ansökan elektroniskt.

Skriv din e-postadress, det blir ditt användarnamn. Upprepa e-postadressen så att du är säker på att du skrivit rätt. Välj ett lösenord på minst fyra tecken och upprepa det. Klicka därefter på Nästa.
Fortsätt med dina personuppgifter och klicka avslutningsvis på Registrera användare.

Måste jag registrera alla mina personuppgifter?

Nej, men vi behöver dina adressuppgifter för att kunna nå dig under rekryteringens gång. Du behöver inte lämna hela ditt personnummer om du inte vill, det går bra med enbart födelsedatum. Vill du inte heller uppge födelsedatum, kan du skriva 111111 i personnummerfältet.

Mitt postnummer går inte att registrera, hur gör jag då?

Om du inte bor i Sverige, kan du skriva 00000 i postnummerfältet och skriva postnumret framför orten i stället.

Det går inte att logga in på grund av fel användarnamn eller lösenord, hur gör jag?

Om du har flera e-postadresser och inte kommer ihåg vilken du registrerat i vårt system för e-rekrytering kan du pröva att logga in med dina olika adresser. Om du har glömt ditt lösenord kan du beställa ett nytt, se Hur gör jag för att få ett nytt lösenord?

Kontakta oss om du fortfarande inte kan logga in.

Hur gör jag för att få ett nytt lösenord?

Klicka på länken Glömt ditt lösenord? och ange ditt användarnamn (e-postadressen). Ett nytt lösenord skickas till din e-postadress. Öppna ett nytt webbfönster och skriv in det nya lösenordet tecken för tecken - kopiera inte från e-postmeddelandet.

Om det av någon anledning inte skulle fungera kan du kontakta oss för att få hjälp med ett nytt lösenord eftersom det måste gå minst 24 timmar innan du själv återigen kan beställa ett nytt.

Varför kan jag inte logga in med mitt nya lösenord?

Öppna ett nytt webbläsarfönster och skriv in det nya lösenordet tecken för tecken - kopiera inte från e-postmeddelandet.

Om det av någon anledning inte skulle fungera kan du kontakta oss för att få hjälp med ett nytt lösenord.

Hur ändrar jag mitt lösenord?

Klicka på fliken Mina uppgifter när du är inloggad. Skriv in ditt nya lösenord och upprepa det. Avsluta genom att klicka på Uppdatera uppgifterna.

Hur ändrar jag mina adressuppgifter?

Klicka på fliken Mina uppgifter när du är inloggad. Ändra uppgifterna och klicka på knappen Uppdatera uppgifterna.

Hur kommer jag till listan över lediga jobb när jag har loggat in?

Klicka på knappen Lediga jobb.

Hur gör jag för att få mer information om jobbet innan jag söker det?

Se kontaktuppgifterna i annonstexten.

Hur gör jag när det inte finns några frågor att svara på?

Undantagsvis har den rekryterande enheten valt att inte ställa några frågor, utan förväntar sig enbart bifogade dokument. Även om det står Var vänlig kontrollera dina svar i sammanställningen nedan, så är det möjligt att enbart bifoga filer och sedan skicka iväg din ansökan.

Hur sparar jag min ansökan innan jag skickar in den?

Tyvärr går det inte att spara en påbörjad ansökan.

Hur gör jag för att bifoga dokument?

Det sker i två steg: Först letar du reda på dokumentet i din dator med hjälp av Bläddra-knappen. Därefter lägger du in det i din ansökan med knappen Bifoga. Upprepa detta om du vill bifoga flera dokument. Du kan bifoga högst åtta filer.

Varför kan jag inte bifoga dokument?

Det kan bero på att filformatet inte är godkänt, att filen är för stor eller att du försöker bifoga fler än tre filer åt gången.

Följande filformat är godkända:

  • .PDF
  • .DOC
  • .DOCX
  • .ODT
  • .RTF
  • .TXT
  • .GIF
  • .JPG
  • .PNG

Filen får inte vara större än 2 MB.

Varför kommer jag till inloggningssidan när jag försöker söka en tjänst?

Det beror på att du inte är inloggad. Logga in och klicka sedan på Sök tjänst.

Hur gör jag för att komplettera min ansökan?

Du kan komplettera din ansökan hur många gånger som helst så länge som ansökningstiden inte har gått ut:
Logga in, klicka på fliken Min sida och därefter på din ansökan. Nu visas annonsen - klicka på knappen Uppdatera ansökan under annonstexten. Gör kompletteringarna och skicka din uppdaterade ansökan genom att klicka på knappen Skicka.

Varför kan jag inte komplettera min ansökan?

Om ansökningstiden har gått ut kan du inte uppdatera din ansökan. Kontakta oss om det inte går att komplettera ansökan trots att ansökningstiden inte gått ut.

Kan jag återta min ansökan?

Ja, under förutsättning att ansökningstiden inte har gått ut. Logga in, klicka på Min sida och ta bort din ansökan genom att klicka på papperskorgen. Kontakta den rekryterande chefen om du vill återta din ansökan efter det att ansökningstiden gått ut - om du inte har kvar kontaktuppgifterna kan du skicka oss ett meddelande, som vi vidarebefordrar.

Hur anmäler jag intresse för att vikariera inom förskola eller vård och omsorg?

Om du vill anmäla ditt intresse för att arbeta under kortare perioder vid behov inom förskola eller vård och omsorg utan att det finns en ledig tjänst, kan du registrera dig i Vikariebanken.

Hur anmäler jag tekniska problem?
Skicka ett meddelande till oss. Vi läser alla meddelanden under kontorstid alla vardagar.

Senast ändrad: 2018-09-10 11.53

Ändrad av:

Dela sidan: Vanliga frågor och svar om att söka lediga jobb

g q n C