Meny

Meny

Frågor och svar om feriarbete 2018

1. Vad innebär det att feriearbeta i Borås Stad

Borås Stad erbjuder feriearbete veckorna 25 - 32 i kommunen, kommunala bolag och föreningar. Du arbetar tre eller fyra veckor med en sammanlagd arbetstid på 120 timmar. Du får en inblick i arbetslivet, erfarenheter, referenser och en chans att tjäna pengar. Du ska med hjälp av handledning utföra arbetsuppgifter som finns på arbetsplatsen. Det finns inga krav på att du ska kunna något innan du börjar, men du måste utföra de arbetsuppgifter du blir tilldelad, visa intresse, hålla tider och meddela din handledare om du är sjuk.

2. Hur gammal måste jag vara?

Du måste vara född 2000-2002, lämna årskurs 9 eller gå på gymnasiet.

3. Måste jag vara folkbokförd i Borås Stad?

Ja, för att få ansöka om feriearbete så måste du vara folkbokförd i Borås Stad. Om du inte är det får du söka till din hemkommun.

4. Kan jag ansöka om jag saknar 10-siffrigt personnummer?

Nej, för att ansöka om feriearbete måste du ha ett 10-siffrigt personnummer.

5. Inom vilka arbetsområden kan jag arbeta?

Ferieplatserna delas in i olika arbetsområden. Några exempel på arbetsområden är barn/ungdom, administration, funktionshinderverksamheten, kost, kultur, lokalvård, renhållning/service, unga kommunutvecklare, äldreomsorg. Mer information om arbetsområdena finns i ansökan.

6. Hur ansöker jag?

Det är viktigt att det är du som vill feriearbeta som gör ansökan. Ansökningssidan är öppen mellan 12 februari och 4 mars.

7. Om jag inte ansöker i tid, kan jag ändå få ett feriearbete?

Nej, du måste ansöka i tid för att ha möjlighet att få ett erbjudande om en plats. Sista ansökningsdag är 4 mars.

8. Vad är Mina sidor?

På Mina sidor kan du se uppgifterna i din ansökan. Här kan du också ändra dina kontaktuppgifter, till exempel om du får nytt telefonnummer.

När du ansökte fick du ett lösenord skickat till din e-post. Du loggar in på Mina sidor med hjälp av ditt personnummer och lösenord. Har du glömt ditt lösenord så klicka på glömt lösenord.

Här ser du det feriearbete du blir erbjuden. Det finns information om arbetsplatsen och kotaktuppgifter. Det är här du tackar ja eller nej till ditt erbjudande, tänk på att du bara får ett erbjudande.

Mina sidor kan du ha som app i din smarta telefon.

9. Jag har fyllt i fel e-post i min ansökan. Vad gör jag?

Ring oss, 033-35 85 55 telefontid 10.00–12.00, eller maila på ferie@boras.se så hjälper vi dig.

10. Kan jag ändra i min ansökan?

Ja, du kan ändra dina val under ansökningsperioden. Efter 4 mars kan du bara se vad du sökt och uppdatera dina kontaktuppgifter.

Det är jätteviktigt att vi har rätt uppgifter till dig! Det ska vara din mailadress och ditt mobilnummer i ansökan, förälder/målsmans nummer fyller du i på en särskild rad i ansökan.

11. När och hur får jag reda på om jag har fått ett erbjudande?

Du kommer att få ett erbjudande via Mina sidor.

Platserbjudande kommer att börja meddelas med start under vecka 12 och fram till 31 maj.

Det är viktigt att du har angett rätt mailadress i din ansökan, att den fungerar och att den är din egen för att inte missa erbjudandet.

Du måste svara inom svarsperioden, annars går platsen till annan sökande.

12. Vad händer när jag tackat ja till erbjuden plats?

Arbetsplatsen kommer att kontakta dig för mer information. Det är viktigt att du svarar i telefon och kollar din mail ofta. Om du inte är anträffbar så är risken att din plats går till annan sökande.

13. Vad händer om jag tackar nej till erbjuden plats?

Du får bara ett erbjudande om feriearbete. Tackar du nej till den har du ingen andra chans. Din plats kommer då att gå till annan sökande.

14. Jag ska feriearbeta inom Barn och ungdom eller Lokalvård. Varför ska jag lämna ett utdrag ur belastningsregistret?

Du som får en plats inom arbetsområdena barn och ungdom eller lokalvård måste begära ut ett utdrag ur belastningsregistret. Ska man praktisera eller arbeta med barn så måste man enligt lag visa ett utdrag ur belastningsregistret.

I utdraget står det om man är dömd för något brott som gör att man är olämplig att arbeta med barn och unga.

Sök utdraget i god tid, det tar cirka två veckor innan du får svar. Du måste lämna svaret till din arbetsgivare senast första arbetsdagen, annars får du inte börja arbeta.

Utdraget är giltigt i 12 månader. Kuvertet får vara öppnat. Du behåller originalet och din handledare kan ta en kopia.

15. Hur får jag tag på ett utdrag ur belastningsregistret och vad gör jag med det?

Du beställer själv ett registerutdrag på polisen.se. Det tar minst två veckor innan du får registerutdraget hemskickat. Om du ska arbeta med barn och ungdom eller inom lokalvård så ska du beställa registerutdraget i god tid.

16. Får jag arbeta två perioder?

Nej.

17. Hur många timmar får jag arbeta?

Arbetstiden är sex eller åtta timmar per dag. Det beror på om din arbetsgivare erbjuder dig tre eller fyra veckor. Du ska alltid ha minst en halvtimmes lunchrast. För att få betalt för sex eller åtta timmars arbete kommer du alltså vara på arbetsplatsen 6,5 eller 8,5 timmar. Den totalt arbetstiden för ditt feriearbete får inte vara mer än 120 timmar.

Du som är under 18 år får (enligt AFS 2012:3 Minderårigas arbetsmiljö) inte ha någon annan sysselsättning såsom praktik, arbete eller utbildning, som gör att du får en arbetsvecka på mer än 40 timmar.

18. Får jag arbeta på kvällar och helger?

Ja, du får arbeta på kvällar och helger. Det förekommer på vissa arbetsplatser.

Läs mer om arbetsmiljö och arbetstidsregler för din åldersgrupp på Arbetsmiljöverkets hemsidalänk till annan webbplats.

19. Hur fungerar det med lunch och raster?

Arbetar du mer än fem timmar ska du ha en halvtimmes rast. På vissa arbetsplatser är lunchrasten längre. Rast ligger utanför arbetstid och är obetald. Din handledare informerar dig om vad som gäller på din arbetsplats.

20. Arbeta på midsommarafton?

Midsommarafton är en helgdag. Vissa arbetsplatser har öppet medan andra har stängt. Arbetar du den dagen så får du ersättning för obekväm arbetstid.

De flesta arbetsplatser erbjuder inte arbete denna dag och du förlorar den arbetstiden.

21. Är jag försäkrad när jag arbetar?

Du är olycksfallsförsäkrad via Borås Stad. Försäkringen hjälper dig om du gör dig illa på din arbetsplats. Tänk på att vara rädd om personliga saker eftersom försäkringen inte täcker detta.

22. Finns det något jag inte får göra på arbetsplatsen?

Det finns saker som du som är under 18 år inte får lov att göra. Din handledare ska gå igenom med dig hur dina arbetsuppgifter ska utföras på ett säkert sätt. Du ska också få information om vad du inte får göra.

Uppstår problem, eller om något känns farligt eller otydligt, har du ett eget ansvar att tala om detta för din handledare eller chef. Skulle du göra dig illa måste du genast prata med din handledare eller chef.

23. Om jag blir sjuk?

Blir du sjuk måste du meddela din handledare/chef, innan din arbetstid för dagen startar. Rutinen och vem du ska kontakta får du veta av din arbetsgivare.

24. Jag skulle vilja vara ledig från arbetet?

Du har tackat ja till att arbeta under dina erbjudna veckor och har därför ingen möjlighet att vara ledig. Du har ingen semester eller lediga dagar att plocka ut. Ledighet för enskilda angelägenheter tex. begravning kan godkännas.

25. Får jag ersättning för resor?

Nej, tyvärr får du ingen ersättning för resor.

26. Hur får jag ett intyg på att jag arbetat?

Du får själv be arbetsplatsen om ett anställningsintyg. Intyget kan vara bra att ha med sig i framtiden.

27. Hur mycket får jag i lön?

2018 års lön är följande:

  • 68.50 kronor i timmen, inklusive semesterersättning för dig som inte fyllt 18 år.
  • 74.50 kronor i timmen, inklusive semesterersättning för dig som fyllt 18 år.

28. När betalas lönen ut?

Lönen betalas ut månaden efter du arbetat. Detta under förutsättning att du har lämnat in din timrapport i fylld och underskriven, sista arbetsdagen i arbetad månad till din handledare/chef.

Utbetalningsdagar i kommunen:

  • 27 juli
  • 27 augusti
  • 27 september

För dig som arbetar i kommunala bolag eller i föreningar så kan det se ut på lite olika sätt.

Det är viktigt att du tar reda på hur det fungerar på just din arbetsplats.

Har du frågor kring lönehanteringen eller inte fått din lön i tid, kontakta din arbetsplats.

29. Hur betalas lönen ut?

Lönen kan betalas ut på två sätt – via konto eller utbetalningsavi. För dig som behöver öppna ett bankkonto eller väljer utbetalningsavi krävs giltig legitimation. Legitimation ansöker du om hos Polisen, på Skatteverket eller hos din bank.

  • Konto: För att du ska få din lön insatt på ditt bankonto måste du fylla i och skriva under blanketten från Nordea, denna ska du ha fått från din arbetsplats. När du fyllt i blanketten skickar du den till Nordea.

Om du inte har ett bankkonto och är under 18 år, tar du med dig båda dina föräldrar till någon av bankerna för att öppna ett konto. Om inte båda dina föräldrar kan följa med dig till banken måste åtminstone en vara med och från den som inte följer med måste du ha fullmakt. Underlag för fullmakt hittar du på bankernas webbplatser.

    • Utbetalningsavi: Avin skickas till dig med posten. Det är därför viktigt att du har angett rätt adress och att ditt efternamn står på brevlådan. Utbetalningsavin måste du ta med dig till banken tillsammans med giltigt legitimation för att få dina pengar. Banken tar ut en kostnad vid uttaget, kolla med din bank.

    30. Ska jag betala skatt på min lön?

    Om du ska betala skatt eller inte beror på vilka andra inkomster du har under året. Mer information hittar du hos Skatteverket.

    För att ingen skatt ska dras av måste blanketten Intyg för lön utan skatteavdrag fyllas i, den blanketten får du av din arbetsplats. Om du inte skickar intyget, dras cirka 30 procent från din lön.

    p

    Kontakt

    Senast ändrad: 2018-09-05 08.57

    Ändrad av:

    Dela sidan: Frågor och svar om feriarbete 2018

    g q n C

    p

    Kontakt