Ellos Group ger nytt liv åt Spinnrockens restaurang
Artikeln publicerades:
Lunchrestaurangen Spinnrocken på Norrby fått nytt liv. Med nya färger på väggarna, moderna möbler och genomtänkt inredning har lokalen fått ett lyft som både syns och känns. För föreningen Guldkanten, som driver restaurangen, innebär förändringen inte bara en estetisk uppdatering – det har också skapat bättre förutsättningar för deras arbete.
– Det är som natt och dag, säger Lizelott Lindström från föreningen Guldkanten om förändringen.
Bakom förvandlingen står ett samarbete mellan Ellos Group, Borås Stad och föreningen Guldkanten. Målet har varit att skapa en miljö som är både välkomnande och funktionell – en plats där både matgäster och föreningens verksamhet kan blomstra.
Inredare höjer nivån
Från en brokig mix av möbler och dekorationer till en stil som känns genomtänkt, modern och hemtrevlig – det är visionen när Ivet Haddad, inredare på Ellos Group, presenterar färgprover och inredningsförslag. På bordet framför henne ligger tygprover i varma nyanser, och hon förklarar hur bastoner och accentfärger ska skapa en enhetlig och trivsam atmosfär.
– Tummen upp för modernt! Det är så roligt att näringslivet engagerar sig och vill ge sitt bidrag för att Borås ska bli mer socialt hållbart. Vi är jätteglada och väldigt tacksamma, säger Eva Möller, styrelsemedlem i Guldkanten, när hon tillsammans med representanter från Ellos Group går igenom inredningsplanerna.
Förvandlingen innebär mer än bara ny färg och möbler – även belysningen förbättras för att skapa en behagligare miljö. Samtidigt ser man över lokalens funktionalitet, så att den även kan hyras ut för kalas och andra evenemang.
– Och nya koppar måste ni ha, inflikar Ivet Haddad med ett leende.
– Ja, de gamla har gjort sitt, skrattar Eva Andersson från Guldkantens styrelse.
Att Ellos Groups egna inredare kom hit gjorde verkligen skillnad. Miljön är nu inbjudande och redo att välkomna både gamla och nya besökare.
Social hållbarhet
För Ellos Group är det lokala engagemanget viktigt och det finns en lång historia av samarbeten och sponsorskap.
- För oss är det viktigt att våra värderingar syns även externt och att våra anställda kan känna stolthet över de initiativ vi tar, säger Jennifer Tjernlund, Talent - & Employer Branding Manager, Ellos Group.
Guldkanten möjliggör arbetsträning, praktik samt en första anställning för personer som står lite längre från arbetsmarknaden och majoriteten som söker sig till Guldkanten är kvinnor. Många kvinnor som är nya i Sverige har ingen eller begränsad arbetslivserfarenhet utanför hemmet, men är väldigt duktiga på att laga mat och kan bidra med spännande recept.
- Vi ville göra något för kvinnor i Borås och kom då i kontakt med föreningen Guldkanten. Att skapa en fin miljö hoppas vi kan bidra till att fler väljer att besöka Spinnrocken och att fler kvinnor får en meningsfull sysselsättning, avslutar Jennifer.
Läs mer om Spinnrocken på deras hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Mer om
- Länka till sidor som är relevant för informationen i nyheten
- Läggs i en punktlist
Om du har frågor kontakta:
E-post:
Telefon:
Ändrad av: