Borås Stads logotyp

Meny

Meny

Modet att driva företag

Artikeln publicerades: 2019-09-16 07.12

I vårt arbete här på näringslivenheten möter vi ofta nya entreprenörer. Dessa modiga, ofta unga, driftiga entreprenörer. De brinner för sin idé och vill skapa ett nytt stort företag.

Kanske drömmer de om ett nytt H&M, ett nytt IKEA eller Gina Tricot. Det är alltid en lyckokänsla att möta dem och få ta del av framtidstro och entusiasm, deras tro på sig själva och vad företagandet kan leda till. En höjdpunkt i min gärning som näringslivschef är det verkligen, när jag får möta dessa nya entreprenörer.

I Borås stad finns många företag som drivs av skaparanda och entreprenörskap. Hela näringslivet drivs av detta och för oss är det fantastiskt stimulerande. Det finns många exempel på entreprenörer som lyckats – Nelly, Gina Tricot, Care of Carl, Upzone, Aventi, NetonNet, Centiro, 8848 för att bara nämna några. En del har blivit stora och andra lite mindre men alla är lika viktiga i den smältdegel av tillväxt som präglar Borås.

Vad gör då staden för att stimulera nya entreprenörer?

Ganska mycket faktiskt. För att bara nämna några initiativ vill jag nämna Ung företagsamhet som tillsammans med engagerade lärare i skolorna gör ett fantastiskt arbete för att ge unga möjligheter att lära om och starta ett eget företag. Tillsammans med Drivhuset har vi en sommarlovsentreprenörsutbildning varje år. I höst hoppas vi därför på 15 nya engagerade utbildade som bara väntar på att kunna sätta igång med sina egna idéer. Tillsammans med Sparbanken i Sjuhärad och E-handelsstaden har vi startat The Next Thing som är ett community för nystartade e-handels- och techbolag. Tillsammans med Nyföretagarcentrum driver vi rådgivning och utbildning för nya svenskar som vill starta eget i sitt nya land och genom Young Friday har vi startat ett nytt affärsnätverk för unga entreprenörer som träffas regelbundet och skapar B2B. Dessa och några ytterligare aktiviteter hoppas vi ska stimulera nystarten av företag ytterligare.

Som företagare i Borås kan du också hjälpa till, erbjuda mentorskap, råd och stöd, tillgång till dina kontakter, underleverantörer och kunder eller varför inte hjälpa till med finansieringen som delägare eller investor. Ovanstående är kanske det som gör den största skillnaden för att lyckas eller misslyckas och det som är den största utmaningen för den unga entreprenören/nya företagaren – goda råd och pengar. Där kan du hjälpa till att göra stor skillnad i skapandet av det nya IKEA eller H&M.

Välkommen i det arbetet du också!

Anders

Anders Glemfelt

Senast ändrad: 2019-09-17 10.42

Ändrad av:

Dela sidan: [2019-09-16] Modet att driva företag

g q n C