Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Fortsätt att följa nationella råd och rekommendationer

Ny digital satsning i centrum

Artikeln publicerades:

Nu skapas en digital handelsplats som möjliggör e-handel med gröna hemleveranser från butikerna i Borås City samma dag som beställningen görs.

Det är ett samverkans- och pilotprojekt mellan Borås City, Borås Stad, Good Goods och näringslivet. Boråsarna kommer att kunna handla från olika lokala butiker, checka ut med en betalning för att sedan få samtliga beställningar hemlevererade till dörren samma dag, dessutom på ett miljösmart sätt.

– Syftet med satsningen är att ge butikerna en kompletterande försäljningskanal och tillgängliggöra stadens utbud digitalt. Detta är något vi tror många boråsare kommer att uppskatta och nyttja då viljan att handla lokalt finns, men ibland räcker tiden inte till, säger Caroline Wallin, Cityledare på Borås City.

Diskussioner förs kring hur den fysiska handeln kan bli mer tillgänglig för att möta utvecklingen och konkurrensen från den växande e-handeln. En fråga som har blivit än mer aktuellt under rådande pandemi.

– Vi har som målsättning att utveckla projektet långsiktigt och vi tror att detta är rätt väg att gå eftersom vi måste hänga med i digitaliseringen, fortsätter Caroline Wallin.

– Självklart kan du shoppa från sidan dygnet runt, beställningar som görs före klockan 17 på vardagar levereras ut samma dag i Borås tätort med omnejd, säger Caroline Wallin.

Att transporterna ska vara miljösmarta har varit en viktig utgångspunkt och därför sker samverkan med citylogistikprojektet Good Goods. Varorna som ska levereras från butikerna samordnas och körs ut på kommersiella villkor med smidiga och miljövänliga elfordon av projektets samverkanspart Stures Åkeri.

– Att skala upp Good Goods med gröna hemleveranser är en innovativ och spännande utveckling som möjliggör arbetet att skapa en långsiktigt hållbar och effektivt logistiklösning i centrum. Man skulle kunna säga att varje hemleverans indirekt möjliggör syftet om ett tystare, säkrare och renare centrum, något som är unikt och känns helt rätt i tiden, säger Sara Thiel, vikarierande näringslivschef på Borås Stad och projektledare för Good Goods.

Lokal handel skapar en levande stadskärna

– Möjligheten ges att handla både fysiskt och digitalt och vi hoppas boråsarna ser att vi gör deras favoritbutiker mer tillgängliga. Initialt har fokus varit Borås City och planer finns att addera fler butiker och funktioner på plattformen samt utöka till ett större geografiskt område, säger Sara Thiel.

– Behovet av handelstjänster har förändrats. Målet med satsningen är att möta den utveckling som sker inom handeln, säger Anna Mattsson, etableringsansvarig och digital näringslivsutvecklare på Borås Stad.

– Genom det här projektet optimeras den digitala lösningen för att skapa en så användarvänlig och friktionsfri digital infrastruktur som möjligt. Genom insamling av data kommer vi tillsammans med övriga verksamheter också kunna koppla ihop data med insikter som möjliggör att vi kan bygga nytta för stadens invånare, avslutar Anna Mattsson.

Den digitala handelsplatsen går live under månadsskiftet november/december, håll utkik på borascity.se/ehandel Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Bild på arbetsgruppen för den digitala handelsplatsen

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: [2020-12-03] Ny digital satsning i centrum

Facebooksymbol Twittersymbol LinkedInsymbol E-postsymbol