Tillsammans ur krisen
Artikeln publicerades:
Denna nyhet kan innehålla inaktuell information
Det kan bero på att nyheten är publicerad för länge sedan eller att ny information har ersatt denna.
Coronaviruset har under våren inneburit stora utmaningar och nya förutsättningar världen över. Det har satt såväl politiker som näringsliv och medborgare på prov, där samverkan fått en ännu större betydelse. I Borås har denna samverkan bland annat genererat i en unik app som fått uppmärksamhet över hela landet
De senaste månaderna har flera insatser gjorts med anledning av Coronaviruset, både på nationell och lokal nivå. Lokalt har det handlat om allt från att underlätta för äldre invånare till att stödja näringslivet och staden i stort.
En bransch som tidigt såg stora utmaningar var restaurangbranschen. När landets gymnasieskolor stängdes ner och frågan om skolluncher uppstod, föddes med inspiration från andra kommuner en idé som innebar att man kunde slå två flugor i en smäll. Tillsammans med Borås Stad utvecklade boråsföretaget Optidev en unik app som gjorde det möjligt för eleverna att hämta ut lunch hos lokala restauranger. En lösning som gynnade såväl restaurangerna som eleverna.
– Det handlade om runt 4200 elever som skulle erbjudas måltidspaket och det behövde vara enkelt för restaurangerna att ansluta sig och för oss att administrera. Jag hade nyss besökt Optidev inom ”Borås runt på 109 dagar”, så när frågan dök upp kontaktade jag Fredrik på Optidev för att se om det var något de kunde hjälpa oss med, berättar Anna Mattsson, digital affärsutvecklare på Näringslivsenheten.
Systemet behövde vara enkelt att använda och säkert från att kunna manipuleras. Den sortens lösningar är något som Optidev arbetar med varje dag och VD Fredrik Logenius kände sig trygg i att det gick att lösa med kort tidsram.
– När utvecklarna frågade om när projektet behövde vara färdigt svarade jag att ’idag vore bra, men imorgon är också okej’, säger Fredrik och skrattar.
24 timmar senare fanns en app för restaurangerna och personliga QR-koder för eleverna färdigt. Med de personliga QR-koderna kunde eleverna hämta ut fem luncher i veckan från någon av de restauranger som registrerat sig. Registreringen gjorde restaurangerna i appen, där de också scannar QR-koderna. Alla registreringar och inscannade luncher kunde Borås Stad och Optidev följa direkt. Redan första dagen hämtades över 1000 luncher ut.
Antalet anslutna restauranger och uthämtade luncher ökade snabbt, från 60 restauranger första veckan till 132 i början på maj. I månadsskiftet april–maj låg antalet uthämtade luncher i snitt på 2700 per dag. Appen fick dessutom stor uppmärksamhet över hela landet och har sedan starten i Borås levererats till ytterligare åtta kommuner.
– Det är på många sätt ett unikt samarbete och ett fantastiskt exempel på hur bra det kan bli när stad och näringsliv samverkar, säger Anna.
– Som arbetsgivare är det viktigt för mig att Borås är en bra stad att leva och bo i. Om hälften av alla restauranger plötsligt skulle behöva stänga skulle det ha stor påverkan på staden, som under de 26 år jag bott här har sett en stor utveckling. Så när vi hade möjligheten kändes det roligt att kunna hjälpa till, säger Fredrik.
Sedan lösningen kring gymnasieluncherna kördes igång har man sett ytterligare exempel på kreativa lösningar där olika parter samverkar i krisen. Från slutet av april blev det möjligt för invånare över 70 år att få matvaror hemkörda med hjälp av färdtjänsten. Beställningarna görs hos någon av de butiker som registrerat sig i projektet och körs sedan hem av färdtjänstens chaufförer.
– Då invånarna över 70 år rekommenderades att inte själva ge sig ut och handla såg vi att det fanns ett stort behov av att få hjälp med detta. Med den här lösningen kan de dessutom ringa till butiken och beställa, vilket underlättar för de som inte har erfarenhet av att beställa online, berättar Caroline Carlsson på Näringslivsenheten.
Hur länge de olika insatserna kommer att pågå går i nuläget inte att säga, utan fortgår så länge behovet finns.
Exempel på åtgärder som gjorts i Borås med anledning av coronaviruset:
- Företagsakuten, en kontaktväg för företagare vid frågor kring stödpaket, korttidspermittering m.m.
- Tidigarelagt datum för öppning av uteserveringar och snabbare hantering av serveringstillstånd
- Förlängda betalningsvillkor för företagare avseende fakturor från Borås Stad och Borås Energi och Miljö
- Skolluncher för gymnasieelever hos lokala restauranger
- Hemleverans av matvaror till invånare över 70 år
p
Vid frågor kontakta
Om du har frågor kontakta:
E-post:
Telefon:
Ändrad av: