Borås Stads logotyp till startsidan
Borås Stads logotyp, till startsidan

Meny

Meny

Borås Stads logotyp, till startsidan

Hemleverans - information till butiker

Ni som är handlare har nu möjligheten att erbjuda era kunder som är i riskgruppen 70 år eller äldre hemleverans av mat. Rent praktiskt kommer det att innebära att kunden ringer till er och beställer sina varor samt gör upp om betalning. Ni hör sedan av er till Borås Stads färdtjänst för att boka tid för leverans och plockar sedan ihop varorna för upphämtning av färdtjänsten.

Hur betalning ska ske mellan butik och kund kan inte Borås Stad bestämma då butikerna har olika system och förutsättningar.

Butiker som idag anmält sig för att erbjuda tillfällig hemleverans: boras.se/hemleverans

Hemleverans

Processen steg för steg

  1. Butik anmäler intresse för att använda tjänsten ”Tillfälliga hemleveranser” i formuläret nedan och får därefter en bekräftelse via mail med mer information.
  2. Kund ringer sin butik. Butik kontrollerar så kund är över 70 år samt tar de uppgifter som butiken behöver. Därefter tas beställningen emot) och information om när varor ska levereras (tidigast dagen efter) samt bestämmer hur betalning ska ske. Bokning av Färdtjänst måste göras senast dagen innan leverans.
    • Vilka leveransdagar? Tisdag-fredag
    • Vilken tid? Kl 10:00-14:00 eller kl 17:00-22:00
  3. Butik kontaktar Färdtjänsten och anger tid för upphämtning, vart varor ska hämtas och till vilken kund och adress de ska levereras till. Färdtjänsten behöver även telefonnummer till kund.
  4. Butik plockar varorna samt gör en orderbekräftelse som kund ska signera vid leverans (detta blir butikens bekräftelse på att varorna mottagits).
  5. Färdtjänst hämtar varor i butik inklusive orderbekräftelser och legitimerar sig.
    • Färdtjänst måste uppge namn på samtliga beställningar som ska hämtas och kommer enbart köra ut till 2 kunder åt gången.
    • Butik måste registrera vem som hämtar.
    • Färdtjänst ser till så att transporten med kylkedjan ska bli så kort som möjligt utifrån leveransadresserna.
  6. Färdtjänst levererar till kundens dörr och behöver en signatur av kund på orderbekräftelsen. Om kund inte öppnar dörren vid bokad tid så kontaktar chauffören butiken för att stämma av vad som ska ske.
  7. Färdtjänst sparar sedan samtliga signerade orderbekräftelser och lämnar dessa till respektive butik 1 gång per vecka.

Butiker som vill delta i erbjudandet anmäler sig här

Senast ändrad: 2020-09-16 10.24

Ändrad av:

Dela sidan: Hemleverans - information till butiker

g q n C
Ikon: tidning

Nyheter

  • En telefon med knappsats

    Publicerad den

    Problem att nå Borås Stad via telefon

    En fiberkabel i Göteborg har blivit avgrävd vilket påverkade telefonin i Borås Stad. Felsökning pågår i detta nu tillsammans med underleverantör. Flertalet fasta dataförbindelser och telefoniförbindel...
  • En drönarbild över Södra torget med dess omgivningar.

    Publicerad den

    Stabilt näringslivsklimat i Borås

    Borås visar ett stabilt näringslivsklimat i Svenskt Näringslivs årliga ranking. Bland landets femton största kommuner hamnar Borås på en andraplats.
  • Rostig skylt med text Borås

    Publicerad den

    Stabilt näringslivsklimat i Borås

    Borås visar ett stabilt näringslivsklimat i Svenskt Näringslivs årliga ranking. Bland landets femton största kommuner hamnar Borås på en andraplats.
Ikon: Kalender

Kalender