Borås Stads logotyp till startsidan
Borås Stads logotyp, till startsidan

Meny

Meny

Borås Stads logotyp, till startsidan

Insikt - Förbättrat Företagsklimat

För att du som företagare ska få så bra service, rätt kunskap och bra bemötande så vill vi veta vad du tycker om oss. Vi jämför oss även med andra kommuner för att lära av varandra. Detta gör vi bland annat via Insikt, en undersökning som Sveriges kommuner och landstinglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster genomför där vi mäter servicen som vi ger er företagare. Resultatet presenteras både i en årsrapport vart annat år och löpande var fjärde månad.

Vad har vi gjort på övergripande nivå?

2019

  • Löpande insikt - mäter myndighetsutövningen tertialsvis
  • 3-dagars workshop med företagare, politiker och tjänstepersoner
  • Möten med referensgrupp
  • Projekt Fokus Borås av Västsvenska handelskammaren

2018

  • Löpande insikt - mäter myndighetsutövningen tertialsvis
  • Möten med referensgrupp
  • Näringslivets servicecenter öppnar

2017

  • Löpande insikt - mäter myndighetsutövningen tertialsvis
  • Tematräffar inom servering, bygglov & markupplåtelse för företagare, politiker och tjänstemän
  • Lunchträff för företagare som haft ärenden hos oss 2016 med temat "vad gör vi nu för att förbättra företagsklimatet?"
  • Tagit fram en målgruppsanpassad tillståndguide på webben

2016

  • Löpande insikt - börjar mäta myndighetsutövningen tertialvis
  • 3-dagars workshop med företagare, politiker och tjänstmän
  • Framarbetat en handlingsplan
  • Implementering av handlingsplan
  • Uppföljningsträff av workshop

2015

  • NKI-seminarium och workshop
  • Djupintervjuer med företag och tjänstemän
  • Workshop och miniutbildning

Handlingsplan

Näringslivsavdelningen har tagit fram en handlingsplanPDF för att förbättra företagsklimatet. Handlingsplanen är framarbetad utifrån vad som uppkom under workshoparna. Handlingsplanen har följts upp med dem åtgärderPDF som har gjorts.

  • Service, bemötande och tillgänglighet
    • Förbättra kommunikationen med företagen
    • Utveckla bemötande och service
    • Vidareutveckla arenor för dialog och utvecklande möten mellan företagen och kommunen
  • Intern samverkan
    • Definiera, utreda och ta ställning till LOTS-funktion
    • Skapa ett servicecenter för företag
    • Att utveckla en gemensam projekt- och processtyrning
  • Effektivitet
    • Ta fram tydliga kvalitetsmål internt och garantier gentemot näringslivet
    • Effektivisera och förkorta handläggningstiderna

Senast ändrad: 2020-09-24 16.01

Ändrad av:

Dela sidan: Insikt - Förbättrat Företagsklimat

g q n C
Ikon: tidning

Nyheter

  • En person bär en bricka med två glas på.

    Publicerad den

    Förlängt serveringstillstånd på uteserveringar

    Under coronapandemin har många verksamheter fått en snabb nedgång av antalet gäster. För att om möjligt lindra de negativa effekterna som virusets spridning har på verksamheterna i Borås, beslutade Mi...
  • En person som slänger skräp.

    Publicerad den

    Nytt sätt att rapportera farligt avfall

    Från och med den 1 november ska alla verksamheter som på något vis hanterar farligt avfall börja rapportera in det till ett nytt avfallsregister hos Naturvårdsverket.
  • En drönarbild över Södra torget med dess omgivningar.

    Publicerad den

    Stabilt näringslivsklimat i Borås

    Borås visar ett stabilt näringslivsklimat i Svenskt Näringslivs årliga ranking. Bland landets femton största kommuner hamnar Borås på en andraplats.
Ikon: Kalender

Kalender