För att du som företagare ska få så bra service, rätt kunskap och bra bemötande så vill vi veta vad du tycker om oss. Vi jämför oss även med andra kommuner för att lära av varandra. Detta gör vi bland annat via Insikt, en undersökning som Sveriges kommuner och landsting genomför där vi mäter servicen som vi ger er företagare. Resultatet presenteras både i en årsrapport vart annat år och löpande var fjärde månad.
Vad har vi gjort på övergripande nivå?
2019
- Löpande insikt - mäter myndighetsutövningen tertialsvis
- 3-dagars workshop med företagare, politiker och tjänstepersoner
- Möten med referensgrupp
- Projekt Fokus Borås av Västsvenska handelskammaren
2018
- Löpande insikt - mäter myndighetsutövningen tertialsvis
- Möten med referensgrupp
- Näringslivets servicecenter öppnar
2017
- Löpande insikt - mäter myndighetsutövningen tertialsvis
- Tematräffar inom servering, bygglov & markupplåtelse för företagare, politiker och tjänstemän
- Lunchträff för företagare som haft ärenden hos oss 2016 med temat "vad gör vi nu för att förbättra företagsklimatet?"
- Tagit fram en målgruppsanpassad tillståndguide på webben
2016
- Löpande insikt - börjar mäta myndighetsutövningen tertialvis
- 3-dagars workshop med företagare, politiker och tjänstmän
- Framarbetat en handlingsplan
- Implementering av handlingsplan
- Uppföljningsträff av workshop
2015
- NKI-seminarium och workshop
- Djupintervjuer med företag och tjänstemän
- Workshop och miniutbildning
Handlingsplan
Näringslivsavdelningen har tagit fram en handlingsplan
för att förbättra företagsklimatet. Handlingsplanen är framarbetad utifrån vad som uppkom under workshoparna. Handlingsplanen har följts upp med dem åtgärder
som har gjorts.
Service, bemötande och tillgänglighet
- Förbättra kommunikationen med företagen
- Utveckla bemötande och service
- Vidareutveckla arenor för dialog och utvecklande möten mellan företagen och kommunen
Intern samverkan
- Definiera, utreda och ta ställning till LOTS-funktion
- Skapa ett servicecenter för företag
- Att utveckla en gemensam projekt- och processtyrning
Effektivitet
- Ta fram tydliga kvalitetsmål internt och garantier gentemot näringslivet
- Effektivisera och förkorta handläggningstiderna