Borås Stads logotyp till startsidan
Borås Stads logotyp, till startsidan

Meny

Meny

Borås Stads logotyp, till startsidan

Insikt - Förbättrat Företagsklimat

För att du som företagare ska få så bra service, rätt kunskap och bra bemötande så vill vi veta vad du tycker om oss. Vi jämför oss även med andra kommuner för att lära av varandra. Detta gör vi bland annat via Insikt, en undersökning som Sveriges kommuner och landstinglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster genomför där vi mäter servicen som vi ger er företagare. Resultatet presenteras både i en årsrapport vart annat år och löpande var fjärde månad.

Vad har vi gjort på övergripande nivå?

2019

  • Löpande insikt - mäter myndighetsutövningen tertialsvis
  • 3-dagars workshop med företagare, politiker och tjänstepersoner
  • Möten med referensgrupp
  • Projekt Fokus Borås av Västsvenska handelskammaren

2018

  • Löpande insikt - mäter myndighetsutövningen tertialsvis
  • Möten med referensgrupp
  • Näringslivets servicecenter öppnar

2017

  • Löpande insikt - mäter myndighetsutövningen tertialsvis
  • Tematräffar inom servering, bygglov & markupplåtelse för företagare, politiker och tjänstemän
  • Lunchträff för företagare som haft ärenden hos oss 2016 med temat "vad gör vi nu för att förbättra företagsklimatet?"
  • Tagit fram en målgruppsanpassad tillståndguide på webben

2016

  • Löpande insikt - börjar mäta myndighetsutövningen tertialvis
  • 3-dagars workshop med företagare, politiker och tjänstmän
  • Framarbetat en handlingsplan
  • Implementering av handlingsplan
  • Uppföljningsträff av workshop

2015

  • NKI-seminarium och workshop
  • Djupintervjuer med företag och tjänstemän
  • Workshop och miniutbildning

Handlingsplan

Näringslivsavdelningen har tagit fram en handlingsplanPDF för att förbättra företagsklimatet. Handlingsplanen är framarbetad utifrån vad som uppkom under workshoparna. Handlingsplanen har följts upp med dem åtgärderPDF som har gjorts.

  • Service, bemötande och tillgänglighet
    • Förbättra kommunikationen med företagen
    • Utveckla bemötande och service
    • Vidareutveckla arenor för dialog och utvecklande möten mellan företagen och kommunen
  • Intern samverkan
    • Definiera, utreda och ta ställning till LOTS-funktion
    • Skapa ett servicecenter för företag
    • Att utveckla en gemensam projekt- och processtyrning
  • Effektivitet
    • Ta fram tydliga kvalitetsmål internt och garantier gentemot näringslivet
    • Effektivisera och förkorta handläggningstiderna

Senast ändrad: 2020-01-13 11.05

Ändrad av:

Dela sidan: Insikt - Förbättrat Företagsklimat

g q n C

y Nyheter

  • 2020-07-03 13.06

    Telefonin fungerar igen

    UPPDATERAD|2020-07-04 10:35 En fiberkabel i Göteborgs innerstad blev igår avgrävd vilket påverkade telefonin i Borås Sta...

y Nyheter

  • 2020-07-08 10.35

    Ferieungdomar gör Borås renare

    Coronapandemin resulterade i att många ungdomar blev utan ferieplats inom vård och omsorg, en stor del av dem erbjöds is...
  • En visionsbild över den nya återvinningsplatsen. 
  • Theodor, Cecilia och Isak. 

o Kalender

  • t 2020-08-20 13.15
    Samhällsbyggnadsnämndens sessionssal plan 7, Stadshuset, Kungsgatan 55

    Samhällsbyggnadsnämnden, sammanträde 2020-08-20
    Samhällsbyggnadsnämnden fullgör kommunens uppgifter inom plan- och byggnadsväsendet och har det närmaste inseendet över ...

  • Kommunstyrelsen sammanträder