Från den 1 juli 2019 behöver du söka tillstånd för att sälja tobak och liknande produkter.
Tobakslagen innebär att du som vill sälja tobaksprodukter ska söka tillstånd för det hos oss på kommunen. Lagen skärptes den 1 juli 2019 eftersom riksdagen vill förbättra folkhälsan genom att minska tobaksanvändningen i Sverige. Den nya lagstiftningen berör såväl den som röker, den som säljer tobak och den som ansvarar för offentliga utrymmen så som till exempel lekplatser, idrottsutrymmen, busshållplatser med mera. Det finns en fråga-svar-sida på Borås rent och snyggts webbplats som berör många av de frågor som kommer i anslutning till den nya tobakslagstiftningen.
Du hittar ansökningsblanketten/e-tjänsten för försäljning av tobak nedan och kan läsa mer om vilka avgifter som gäller i menyn till vänster.
Från 1 mars till slutet av vecka 9 kommer nuvarande version av e-tjänsten vara stängd. Vi kommer att uppdatera e-tjänsten till en ny version som kommer att finnas tillgänglig från slutet av vecka 9. Kontakta Tillståndsenheten om du behöver ansöka eller anmäla något till oss under denna tid (se kontaktuppgifter längst ned på denna sida).
Ansök genom att fylla i och skicka in ansökningsblanketten nedtill. Läs igenom anvisningarna för ansökan nedtill, det minskar risken för att du behöver komplettera ansökan senare. Bifoga handlingar enligt nedan. Ansökan ska skrivas under av firmatecknare.
För att din ansökan ska bli godkänd krävs att din verksamhet lever upp till de krav som ställs i tobakslagen. Du ska inte ha skulder hos Kronofogden, inte ha några anmärkningar hos Skatteverket eller förekomma i polisens belastningsregister för allvarlig brottslighet.
Det ställs även krav på egenkontroll kring hur du arbetar med märkning och innehållsdeklaration, att ditt försäljningsställe har tydlig skyltning om åldersgränsen för tobaksköp, ålderskontroll och att personalen får den information och stöd de behöver för att kunna följa lagar och regler. I övrigt ställs det krav på att förpackningar av tobaksvaror uppfyller kraven om identitets- och säkerhetsmärkning.
Du som sedan tidigare har gjort en anmälan om din försäljning får fortsätta att sälja produkterna tills kommunen har tagit ställning till din tillståndsansökan. För att få fortsätta din försäljning måste du ansöka om tillstånd senast den 1 november 2019.
Om du har frågor kring vad som gäller för tobaksförsäljningstillstånd, ansökan med mera, ta då gärna kontakt med oss på Tillståndsenheten, kontaktuppgifter finns nedtill.
Tillståndsenheten tar endast emot bokade besök, så hör av dig i god tid via telefon eller mejl om du önskar träffa oss.
Ansökan om tobaksförsäljningstillstånd
Anvisningar till ansökan om tobaksförsäljningstillstånd
Bilaga A till ansökan om tobaksförsäljningstillstånd
Om finansiering
Om försörjning
Egenkontrollprogram för tobaksförsäljning
Senast ändrad:
Ändrad av: