Den 1 april 2019 trädde en ny lag i kraft som innebär att fakturor till offentlig sektor ska vara elektroniska. PDF-fakturor eller pappersfakturor räknas inte som e-fakturor. Kravet på e-faktura gäller vid alla inköp där betalning sker mot faktura.
Genom elektronisk fakturering bidrar vi gemensamt med mindre papper samt effektivare fakturahantering. Som leverantör sparar du då både porto och brevpapper samt gör en insats för miljön. För att säkerhetsställa att korrekt format för Svefaktura används besök följande sida; SFTI:s verifieringstjänst.
Det finns ofta möjlighet att skapa e-faktura via befintliga affärssystem/ekonomisystem. Hör med din systemleverantör vad som krävs för att komma igång. Faktureringstjänster kan också köpas via vissa företag för att åstadkomma samma sak, liksom installation av så kallad virtuell fakturaskrivare.
Borås Stad önskar i första hand elektroniska fakturor via PEPPOL-nätverket.
PEPPOL id: 0007:2120001561
Borås Stad använder sig av organisationsnummer som identifiering vid e-faktura: 2120001561
Borås Stads GLN kod är: 7381039100002
Mejladress för förfrågan om e-faktura: 7032@boras.se
Om du saknar ett system som kan skicka elektronisk faktura kan du gratis (upp till 100 st fakturor) använda vår fakturaportal via Inexchange där man manuellt registrerar fakturorna. "Skicka e-faktura"
Guide för att skapa faktura i Inexchange.
Som leverantör till Borås Stad ska du märka dina fakturor med en referens, så kallad YYKOD. Denna kod ska beställaren uppge vid beställnings-/köptillfället. En korrekt märkning säkerställer att fakturan når avsedd mottagare inom Borås Stad och möjliggör att fakturan blir hanterad och betald i tid. YYKOD ska skrivas med versaler utan mellanslag.
Om du samarbetar med oss genom vår inköpsportal (Unit4 Business World) använder du istället det ordernummer vi tillhandahåller dig som referen.
För mer information om e-faktura: www.digg.se, www.sfti.se
och www.skl.se
Senast ändrad: 2019-10-11 09.53
Ändrad av: