Digital post från Borås Stad
Här har vi samlat information om hur vi använder digital post i våra verksamheter.
Ta emot din myndighetspost digitalt
Genom att skaffa en digital brevlåda kan du ta emot post från myndigheter och kommuner digitalt istället för på papper. Posten samlas på ett och samma ställe och du öppnar och läser den enkelt med hjälp av din e-legitimation, t ex mobilt BankID. Det är gratis och du kan läsa din post på datorn, på läsplattan och på mobilen – när som helst och var du än är.
De här förvaltningarna är först ut
Borås Stads målsättning är att kunna erbjuda digital post från allt fler förvaltningar och tjänster. Idag kan du få digital post från följande förvaltningar/tjänster:
- Samhällsbyggnadsförvaltningen (all kommunikation kring bygglov)
- Lokalförsörjningsförvaltningen (hyror)
- Kulturförvaltningen (ej återlämnade böcker)
Arbetet är pågående och under 2024 hoppas vi kunna göra ett bredare införande av digital post.
Du bestämmer hur du vill ha din myndighetspost
Tjänsten är frivillig och till för dig som vill ha meddelanden säkert och digitalt istället som på papperspost. Längre ner kan du se vilka digitala brevlådor du kan välja mellan. I brevlådans inställningar kan du välja vilka som får skicka meddelanden digitalt till dig. Ångrar du dig kan du avsluta tjänsten och få posten på papper igen.
Säkert och enkelt
Säkerheten är högre än för vanlig e-post och papperspost. All känslig information skyddas så att bara den som är behörig kan nå och läsa innehållet. Du behöver bara ange och ändra dina kontaktuppgifter på ett ställe och blir då nåbar för alla de myndigheter som är anslutna till tjänsten.
Skaffa en digital brevlåda
Digital post för dig som privatperson | Digg Länk till annan webbplats.
Den gemensamma plattformen som omfattar alla digitala brevlådor heter Mina meddelanden.
Användarvillkoren för den hittar du här Länk till annan webbplats. (länken går till minameddelanden.se/villkor)
Om du har frågor kontakta:
E-post:
Telefon:
Senast ändrad:
Ändrad av: