Arbetar fram en modell för att kartlägga förvaltningars kompetensbehov
Vi ska kartlägga förvaltningarnas kompetensbehov.
Vad?
Arbeta fram en modell för att kartlägga förvaltningarnas kompetensbehov och pilottesta modellen på två förvaltningar.
Varför?
Kompetensförsörjningen är en aktuell utmaning för samhället.
- Förvaltningarna i Borås Stad har ett akut behov av mer personal.
- Nya yrkesroller behövs för att hantera framtida utmaningar i bemanning.
- Genom kartläggning och jobbspår kan fler personer som står utanför arbetsmarknaden komma i arbete, vilket stärker stadens sociala hållbarhet och kompetensförsörjning.
Hur?
Vi ska genomföra en fördjupad kartläggning av kompetensbehov tillsammans med två förvaltningar för att identifiera:
- Vilka kompetenser som saknas.
- Vilka arbetsuppgifter som kan utföras av personer med lägre utbildningsnivå.
Utifrån kartläggningen ska vi definiera och skapa ett förberedande jobbspår och ett jobbspår som anpassas till förvaltningarnas behov.
Modellen testas genom att förvaltningarna handleder och anställer personer som genomgått jobbspåren.
Vi kommer att utvärdera pilotprojektet för att skapa en modell som kan användas brett.
När?
Under 2024 ska minst två förvaltningar erbjudas en fördjupad kartläggning som pilottestas. Modellen utvecklas efter pilotfasen för bredare användning framöver.
Vem?
Två förvaltningar i Borås Stad deltar som piloter. Förvaltningarna handleder och tar emot personer som genomgått jobbspår i någon form av anställning.
Om du har frågor kontakta:
E-post:
Telefon:
Senast ändrad:
Ändrad av: