Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden, sammanträde
Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden ansvarar för kommunens gymnasieskolor, anpassad gymnasieskola, vuxenutbildning (grundläggande och gymnasial nivå, anpassad utbildning för vuxna, utbildning i svenska för invandrare) och yrkeshögskola.
Tid:
Plats: Olovsholmsgatan 32, plan 5, konferensrum Tämta
Beslutssammanträdet som börjar kl 15.00 är öppet för allmänheten och inleds med allmänhetens frågestund.
Beslut och protokoll
| Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
|---|---|---|---|
| Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden 250923 Protokoll.pdf Pdf, 460.9 kB. | 460.9 kB | 2025-09-26 08.08 | |
| Bilaga 1 till protokoll 250923 Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden.pdf Pdf, 90.9 kB. | 90.9 kB | 2025-09-26 08.10 |
Handlingar och ärendelista
| Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
|---|---|---|---|
| Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden 250923 Handlingar.pdf Pdf, 5.6 MB. | 5.6 MB | 2025-09-17 13.11 |
Ärendelista
- Upprop och val av justerare ledamot och dennes ersättare
- Godkännande av föredragningslistan
- Allmänhetens frågestund
- Information från förvaltningen
- Återrapportering från Presidium
- Budgetuppföljning Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden tertial 2, år 2025
- Retroaktiv reglering fristående huvudmän avseende 2024
- Delegationsordning för Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden
- Gymnasieskolans antagningsorganisation läsåret 2026/2027
- Garanterad undervisningstid
- Logotyp och grafisk profil för Bergslenagymnasiet
- Yttrande över remiss; Borås Stads Riktlinjer för styrning och ledning
- Anmälningsärenden
- Delegationsbeslut
- Rapport från kontaktpolitikerbesök, programråd och YH ledningsgrupp
- Övriga frågor

Beslut i korthet
Budgetuppföljning Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden tertial 2, år 2025
Nämnden planerar att redovisa ett nollresultat 2025. Uppföljningen inför tertial 2 visar att de tillfälliga medlen i form av ackumulerade resultat som nämnden fått godkänt att använda för 2025, eventuellt inte kommer att användas fullt ut.
De tillfälliga medlen ska användas för att möta upp det behov som uppstått i samband med införandet av ämnesbetygsreformen samt kvalitetssatsningar på introduktionsprogrammet. Anledningen till att medlen eventuellt inte kommer att användas fullt ut är att verksamheterna höll igen läromedelsinköp under hela våren i väntan på tillgången av läromedel anpassade efter ämnesbetygsreformen.
Nämnden har beslutat att nyttja 5,5 miljoner kronor av bufferten för att öka förutsättningarna att bibehålla och utveckla elevresultaten i gymnasieskolan. Dessa har hittills använts till att bland annat anställa socialpedagog och speciallärare.
Vissa osäkerheter kan fortfarande påverka årets utfall och det är utfallet på köpta/sålda platser fram till och med 15 september samt osäkerhet kring statsbidrag.
Verksamheterna har under året fortsatt arbetet med att bibehålla och utveckla måluppfyllelse samt ge eleverna rätt till likvärdiga möjligheter att lyckas i skolan. Utifrån förvaltningens lokala resultat läsåret 2024/2025 framgår att andelen elever med en gymnasieexamen är 90,8 procent (förra året 89,9) och den genomsnittliga betygspoängen ligger på 14,2 (förra året 14,4). Inom anpassade gymnasieskolan är andelen elever med betyg i samtliga ämnen 77 procent (förra året 90,4 procent). Utfallet inom anpassad gymnasieskola kan skifta stort på grund av att det handlar om ett färre antal elever. En särskild uppföljning av elever/studerandes betygsresultat redovisas i den kvalitetsrapport som lämnas till nämnden i december 2025.
Beslut: Rapport Tertial 2, 2025 godkänns.
Retroaktiv reglering fristående huvudmän avseende 2024
Beräkningen av bidragsbeloppen görs enligt bestämmelser i Skollagen (16, 19 kap) och Gymnasieförordningen (13 kap). En kontroll av utfallet för år 2024 visar att vissa verksamheter inom gymnasieskolan fått ökade resurser under året i form av godkänt underskott. I linje med regleringen för bidrag på lika villkor beslutar nämnden att berörda fristående huvudmän får del av dessa medel i form av retroaktiv reglering. Differensen mellan beslutat bidrag och utfall 2024 justeras per programelev (årsbelopp).
Beslut: Upprättat förslag till justering av bidragsbelopp till fristående huvudmän avseende år 2024 godkänns.
Delegationsordning för Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden
Delegationsordningen är en förteckning över vem som fattar beslut i olika frågor å nämndens vägnar. Beslut som fattas på delegation redovisas till nämnden och delegationen gäller under förutsättning att övriga bestämmelser, avtal och riktlinjer för verksamheten iakttas.
Nuvarande delegationsordning fastställdes den 27 augusti 2024. Delegationsordningen revideras årligen för att hållas aktuell. 2025 års revidering består av mindre korrigeringar och tillägg.
Beslut: Delegationsordningen fastställs.
Gymnasieskolans antagningsorganisation läsåret 2026/2027
Inför nytt läsår och kommande ansökningsperiod för utbildningar som är förlagda vid Borås Stads gymnasieskolor fattar Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden beslut om kommande antagningsorganisation. Organisationen anger en grundplanering och dimensionering av sökbara platser inför årskurs 1. Om behov finns att göra anpassningar av den beslutade antagningsorganisationen inför om- och nyvalsperioden så fattar nämnden beslut om det i mars månad. Mindre justeringar inför slutlig- och reservantagning är delegerat till förvaltningschef.
Beslut: Gymnasieskolans antagningsorganisation för läsåret 2026/2027 fastställs.
Garanterad undervisningstid
Den garanterade undervisningstiden är en av gymnasieskolans viktigaste resurser för att ge goda och likvärdiga förutsättningar för lärande. Den garanterade undervisningstiden regleras i 16 kapitlet 15-15 a och 17-18 §§ skollagen och 9 kapitlet 7 § gymnasieförordningen.
Nämnden beslutade 2018-06-11, § 95, att uppdra åt förvaltningen att utreda om gymnasieeleverna i Borås får den undervisning de har rätt till. Sedan den senaste rapporten av förvaltningens arbete med den garanterade undervisningstiden togs fram, har det skett ett byte av administrativt system för närvaroregistrering och gymnasieskolorna har fortsatt utveckla och förbättra sina rutiner kring uppföljning.
I gymnasieskolornas arbete med den garanterade undervisningstiden görs ett överutlägg av undervisningstimmar i respektive kurs. Planerade schemabrytande aktiviteter såsom nationella prov, utvecklingssamtal och temadagar avbokas i schemaprogrammet och systemet beräknar lektionsutlägg utifrån tidsbortfallet i kursen. I kurser där skolan identifierat behov görs timförstärkningar (extra undervisningstid) för att fler elever skall nå målen.
Avstämning av genomförd undervisning sker vid terminsskifte och eventuella behov av justeringar görs i arbetet inför vårterminens schemaläggning.
Beslut: Nämnden noterar informationen om förvaltningens arbete med att säkerställa garanterad undervisningstid.
Logotyp och grafisk profil för Bergslenagymnasiet
Borås Stads grafiska regler medger att vissa verksamheter, som har större behov av marknadsföring och profilering, kan ha egna logotyper och egna grafiska profiler. Gymnasieskolorna hör till de verksamheter som har denna möjlighet.
En egen logotyp och grafisk profil bidrar till att Bergslenagymnasiet blir tydligare som avsändare. Det stärker verksamhetens förmåga att kommunicera professionellt och intresseväckande till framtida elever, personal och andra aktörer.
Skolledning och medarbetare på Bergslenagymnasiet har medverkat i hela arbetsprocessen, från workshop till färdig produkt. Arbetet har skett i dialog mellan Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen och Stadsledningskansliet Kommunikation.
Beslut: Bergslenagymnasiets logotyp och grafiska profil godkänns.
Yttrande över remiss; Borås Stads Riktlinjer för styrning och ledning
Borås Stads styr- och ledningssystem gäller fram till och med 2025 och ett förslag på riktlinjer för styrning och ledning har arbetats fram efter genomförda fokusgruppsintervjuer och dialoger. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden ombeds yttra sig över framtaget förslag i remissen Borås Stads Riktlinjer för styrning och ledning.
Beslut: Remissen tillstyrks med lämnade synpunkter. Ett särskilt medskick handlar om att en tidigarelagd budgetprocess riskerar att påverka kvaliteten i nämndens underlag och analys inför framtagning av budget
Om du har frågor kontakta:
E-post:
Telefon:
Senast ändrad:
Ändrad av: