Omstart mode: Om att göra kläder hållbara igen
Artikeln publicerades:
Kläder är nödvändiga. Mode ger chans till kul och kreativa uttryckssätt. Men den globala textilbranschen hotar också människor och miljö. Textilmuseets nyinvigda utställning Omstart Mode placerar sig mitt i dilemmat. Slår larm, men vill också visa vägar vidare mot lösningar.
När Såklart Borås hälsar på i mars 2024 är utställningen ännu bara skisser, och en muntlig berättelse av guiderna, utställningens curatorer Malena Karlsson och Jakob Brandqvist.
”Vi kan inte vara ett textilmuseum 2024 utan att diskutera hållbarhet”, säger Malena Karlsson. ”Man ska förstå att det är akut och kris, men också att det finns vägar och initiativ som leder framåt. Och man ska få underlag för att förstå ’Vad är min del i detta?’”
I den stora lokalen direkt intill museets entré delar byggstaket upp en tom golvyta i sektioner. Men när ni läser detta är ytan fylld, utställningen invigd, så ni behöver inte nöja er med text. Ni kan läsa, kanske bli nyfikna - sedan besöka Textilmuseet och se hur det blev.
Ni får utställningen i fem delar, berättad av Malena Karlsson. Nu går vi in!
Blickfånget
Det första som möter är evighetssymbolen, den liggande åttan. Konstverket heter ”
I evighet (Amen)?” av Monica Nilsson, uppbyggt av bortvalda textilier.
”På håll läser du det som en stor färgglad bild”, säger Malena Karlsson. ”När man kommer närmare ser man ett hyllsystem där kläder ligger instuckna, tätt packade. Varje plagg blir som en pixel som bygger bilden. Verket refererar till det eviga konsumtionsmönster som vi sitter fast i.”
Nuläget
”Här hänger vi ett bildcollage som visar hur vi konsumenter gör, och hur produktionen fungerar: det är besprutade bomullsfält, det är klädhögar i Atacamaöknen, kalhyggen, folk som står och river i realådor och konsumerar fast fashion. Men det pekar också på sådant som börjar bli lösningar: de Globala målen och Agenda 2030. Det är en bild av ’här står vi nu’.”
Så funkar det
”För att man ska kunna fatta bra beslut, så behöver man kanske förstå hur det går till att producera textil – till exempel skillnaden mellan ekologisk bomull och vanlig bomull. Här möter man en materiallektion på en hel
vägg. Vi går igenom bomull, lin, polyester, viskos.”
”Det kommer också att handla om hur vatten påverkas av kemi och färgning. Vi kopplar tillbaka till att vi faktiskt står i en gammal viskosfabrik, en av de skitigaste produktionsmetoderna. Det handlar om utsläpp i Viskan som ju rinner rakt under byggnaden här. Och om att det vi konsumerar nuförtiden påverkar på andra platser. Vi har flyttat problemet.”
Vägar framåt
”En yngre generation formgivare har en annan ingång, en annan ödmjukhet och varsamhet med resurser. I den här delen av utställningen visar vi exempel: En person som stickar med en maskin som drivs av vind, en vävstol som trampas som en cykel.”
”Det handlar också om att ta hand om lokala resurser, som den svenska ullen, helt förbisedd - om alla de initiativ som finns för att åter börja ta tillvara den: det måste finnas någon som klipper, transporterar, tvättar, spinner, väver… Att bygga upp en kedja som en gång har brutits - vi visar vilket enormt projekt det är”, säger Malena Karlsson.
”Sedan är det också det småskaliga”, säger Jakob Brandqvist, ”det kommer att finnas en liten spinnmaskin som går att skriva ut med en 3D-skrivare. Och då skulle man kunna börja spinna hemma, komma närmare materialet och få en känsla för att det går att göra i liten skala.”
Vem är jag i detta?
Så är vi framme vid den sista avdelningen av Omstart Mode.
”Här är det direkt konsumentinriktat. Det handlar om ’hur ska jag komma ur ekorrhjulet med fast fashion?’ och börjar
med rådet ’aktivera din garderob’ – titta på vad du har. Du kanske kan färgsortera, så ser det roligare ut, kanske börja mixa och matcha på nya sätt. Vårda det du har – laga, lär dig tvätta och stryka på rätt sätt.”
”Sedan kanske det inte alltid går, men då kanske du kan hyra, eller köpa begagnat. Men också: bara för att det är begagnat så behöver jag ju inte konsumera det i fast fashion-takt. Jag kanske ska lära mig titta på material och sömmar även på begagnade plagg – är det här ett välsytt plagg?”
Men var finns affärsmodellerna i detta – hur ska det betala sig att sänka takten, vart tar arbetstillfällena vägen?
”Vi ger inga raka svar på det”, säger Malena Karlsson, ”vi kommer att peka på forskning som pågår här i huset, Textile Fashion Center, som handlar om att stötta företag i cirkulära affärsmodeller. Mycket handlar om att designa rätt från början, ändra konsumenternas inställning – du betalar lite mer för ett kvalitetsplagg som du använder längre.”
Och där är vi runt hela utställningen!
Om du har frågor kontakta:
E-post:
Telefon:
Ändrad av: