Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Strandskyddet skyddar land och vatten

Sverige har något som kallas strandskydd.
Strandskyddet är inskrivet i lag.

Strandskyddet finns för att
skydda djur och växter.

Du ska också kunna bada och koppla av
på stränder och nära vatten.

Strandskyddet innebär att
du inte får göra sådant
som förändrar livet för mycket
för djur och växter på mark
där det finns ett strandskydd.

Strandskyddet innebär också att
ingen får bygga nya hus
eller ändra på hus som redan finns
på mark som är strandskyddad.
Den som vill göra det
måste ansöka om ett undantag
från strandskyddslagen.

Strandskydd gäller 100 meter
från strandkanten
på land och i vattnet.

Om ett område är extra känsligt
kan strandskyddet
gälla upp till 300 meter.

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Strandskyddet skyddar land och vatten

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol