Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Högtalare

Minoriteter har rätt till sitt språk och sin kultur

En minoritet är en grupp
människor
som är färre än majoriteten,
alltså färre än de flesta i landet.
De kan ha ett eget språk eller
egna traditioner.

I Sverige finns fem grupper
som kallas nationella minoriteter.
De är samer, judar, romer,
sverige-finnar och tornedalingar.

Dessa fem grupper har särskilda
rättigheter
som skyddar deras språk
och kultur.
Det betyder att de enligt svensk
lag har rätt att använda sitt språk
och att behålla sina traditioner.

Riksdagen har bestämt dessa
regler
för att dessa grupper, deras
språk och kultur
har funnits i Sverige under
mycket lång tid.
Därför är det en viktig del
av Sveriges historia.

Borås och det finska språket

Borås Stad är ett finskt
förvaltningsområde.
Det betyder att personer som
talar finska
har rätt till vissa saker när de
pratar med kommunen.
Till exempel:

  1. Om du kontaktar
    kommunen på finska
    ska du få svar på finska.
  2. Det ska finnas äldreomsorg
    och förskolor där personalen
    kan tala finska.

Läs mer om vad minoriteter
har rätt till

Institutet för språk och
folkminnen (Isof )
kan mycket om Sveriges
nationella minoriteter.
På deras webbplats finns även
information skriven på minoritetsspråken.
Texten är inte
skriven på lättläst.

Din rätt till nationella minoritetsspråk Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hur arbetar Borås Stad med
minoriteter?

Den här länken leder till
webbsidan ”Nationella
minoritetsgrupper”
på Borås Stads webbplats.

Där står det hur Borås Stad
arbetar med de nationella
minoriteterna. Texten är inte
skriven på lättläst.

Borås Stads arbete med och för nationella minoriteter Länk till annan webbplats.

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Minoriteter har rätt till sitt språk och sin kultur

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol