Ta hand om vattnet - bra för fiskar
Elever i årskurs 5 på
Sandaredskolan
hjälper till att förbättra ån
i Sandared
så att fiskar och andra djur
ska trivas och bli fler.
De flesta barnen är barfota i
badtofflor,
någon har gummistövlar.
Det är en sval morgon och
kallt i vattnet,
men barnen jobbar ändå.
De kastar stenar ut i ån
och lägger i grenar och stockar.
Idag ska livet bli lite bättre för
vattnets varelser!
Ropen från eleverna hörs över
vattnet:
”Jag blev dyngsur!” säger ett
av barnen.
”Jag behöver spaden!” säger
ett annat barn.
Johannes från föreningen
Sportfiskarna
visar barnen hur de ska göra
och berättar varför det här är så
viktigt.
”Där har vi en lös sten som ni
kan ta.
Kasta så långt ni kan – men
akta fötterna!”
säger Johannes till barnen.
Två saker man kan göra för att
hjälpa livet i vattnet:
- Att ta stenar som ligger vid
åns kanter och kasta ut dem till
mitten av ån,
där vattnet rinner. - Att ta stockar och grenar
från sidan av ån
och lägga dem i vattnet.
Människor förändrade
formen på ån
Med tiden har människor
förändrat
väldigt många vattendrag i
Sverige,
både små bäckar och stora floder.
Det gäller även Sandaredsån.
För länge sedan slingrade sig
vattnet fram.
Men sedan grävde man om
den lilla ån,
tog bort stenar och gjorde
den rakare
för att vattnet skulle rinna
snabbare.
Man gjorde så för att det var bra
för människor.
Till exempel för att kunna bygga
kvarnar
eller för att odla på torra marker.
Men det blev mycket sämre för
många djur
som lever under, på eller nära
vattnet.
Elevernas insats ökar antalet
fiskar i ån
När barnen nu lägger tillbaka
stenarna
får fiskarna bättre platser att
gömma sig på
och att lägga ägg i.
Efter att barnen hjälpte till
förra året
kom Sportfiskarna tillbaka
och hjälpte barnen att mäta
hur många fiskar som fanns.
Innan arbetet fanns det
öringar där
– men bara 45 stycken.
Ett år efter att barnen hjälpte till
fanns dubbelt så många öringar:
hela 114 stycken!
Unga får lära sig om naturen
Eleverna får också lära sig om hur
naturen fungerar.
Biologen Peter berättar om träd,
löv och insekter.
Han visar hur allt i naturen
hänger ihop:
Trädens löv blir mat för smådjur.
Smådjuren blir sedan mat för
fiskar och fåglar.
Så här säger Emelia, som är en av
eleverna:
”Vi kastade stenar i vattnet för att
hjälpa fiskarna.
Vissa stenar var lösa och andra
satt fast,
men vi hade verktyg till hjälp.
Det var så kallt att det
gjorde ont,
men vi klarade det!”
Viktigt att vi människor
samarbetar
Arbetet i ån är ett projekt där
många samarbetar:
• EU
• Lygnerns vattenråd
• Sportfiskarna
• Viaredssjöns fiskevårdsområde.
Och, kanske viktigast av allt:
Eleverna och lärarna på
Sandaredskolan.
Vill du veta mer om projektet?
Klicka på länken för att komma
till en webbsida
där kan du till
exempel lära dig vad avrinningsområde
och vattenråd betyder.
Texten är inte skriven på lättläst.

Om du har frågor kontakta:
E-post:
Telefon:
Senast ändrad:
Ändrad av: