Vissa utbildningar finns bara i Borås
Ellen, Fallou och Kajsa har
nyligen flyttat till Borås
för att börja plugga till
textil-ingenjör.
Många studenter flyttar från
andra svenska städer
eftersom utbildningen bara
finns här i Borås.
När studierna startade
den 1 september
var det fullt av nya studenter
på Akademiplatsen
mellan Högskolan och
Kongresshuset.
Gatorna var avstängda för trafik
och det var en festlig stämning
bland studenterna.
Det var en spännande dag –
och kanske lite läskig?
Vi från Såklart Borås var där
och bad tre av de nya studenterna
om en intervju:
Ellen Andersson Hjälte från
Helsingborg,
Fallou Landberg från Växjö
och Kajsa den Braver från
Jönköping.
I den här artikeln berättar de
om sin första tid som student
och om att vara ny i stan.
Varför Ellen valde Borås
Ellen Andersson Hjälte gillar att
sy och att skapa.
Hon köper ofta kläder på second
hand som hon sedan gör om.
Hon började sy kläder redan som
15-åring,
när hon fick sin första symaskin.
– Jag vill jobba med något kreativt
och komma på nya lösningar,
säger Ellen.
Ellen menar att det är viktigt
att vi börjar göra tyger som
håller längre.
Och att vi är medvetna om att
de kläder vi köper
påverkar miljön olika mycket,
och på olika sätt.
Vi måste minska antalet saker
vi köper, berättar Ellen.
Dessutom måste företagen ändra
sitt sätt att tänka
och börja tillverka på mer
hållbara sätt.
Ellen tycker att det skulle vara
häftigt att få vara en del av den
förändringen.
Varför Fallou valde Borås
Fallou Landberg flyttade till
Borås från Växjö för ett år sedan.
På gymnasiet pluggade han el
och energi,
men ville prova något helt nytt
efter studenten.
Några av artiklarna i såklartborås har vi gjort
lättlästa. Läs dem här.
– Jag är spontan, säger Fallou.
Helt ärligt har jag ingen stor plan
med vart jag ska.
Jag vill pröva nya saker, och det
här är en sådan.
Fallou flyttade hit utan att
veta någonting om Borås,
men nu trivs han här.
Han tycker att Borås är en
fin plats,
och gillar både skolan och de
som går där.
Fallou berättar att det var många
aktiviteter i början av terminen
som hjälpte studenterna att lära
känna varandra.
Exakt vad utbildningen ska leda
till vet han inte än,
men tycker det är lite spännande
att inte veta det.
Varför Kajsa valde Borås
Kajsa den Braver flyttade hit
från Jönköping.
Hon hade fått höra lite negativa
saker om Borås,
som att ”det bästa med Borås är
bussen till Göteborg”.
Men Kajsa menar att ryktena inte
stämde, och har ändrat sin
uppfattning sedan hon kom hit.
– Det är en mysig stad som lätt
att hitta i.
Det tog en vecka att lära sig att
hitta i skolan,
men nu är det lätt, säger Kajsa.
Hon tycker att textil-industrin
är väldigt intressant,
för det finns mycket att förbättra.
Kajsa vill göra den mer rättvis
och hållbar,
så hon tänker mycket på
mänskliga rättigheter.
Hon vill skapa bättre villkor
för de som syr våra kläder,
och förändra sättet vi handlar
saker på.

Om du har frågor kontakta:
E-post:
Telefon:
Senast ändrad:
Ändrad av: