Om coronaviruset på lättläst svenska
Borås stad vill hindra spridningen av coronaviruset
Corona är ett virus.
Viruset är orsak till sjukdomen covid-19.
Om du har covid- 19 kan du:
- hosta
- ha feber
- ha ont i halsen
- ha huvudvärk
- ha snuva
- ha värk i musklerna
- må illa
Hur smittar det?
Viruset smittar från människa till människa.
Det smittar lätt, när en sjuk person nyser eller hostar.
En person som är lite sjuk kan smitta.
Det är lätt att få virus på händerna.
När man tar i ansiktet med händerna, kan man bli smittad.
Vad ska man göra för att inte bli sjuk?
Tvätta händerna noga och ofta.
Ta inte med händerna i ansiktet.
Var inte nära personer som hostar och nyser.
Många vill inte ta i hand nu,
även om man är frisk.
Man vill vara säker.
Vad ska man göra om man är sjuk?
De flesta behöver inte sjukvård.
Covid-19 går över av sig själv.
Stanna hemma om du är sjuk.
Hosta och nys i armvecket. Inte i handen, och inte rakt ut.
Om du är lite sjuk, kan du smitta någon annan.
När du är frisk, stanna hemma två dagar till.
Om sjuka människor stannar hemma,
smittar inte viruset fler.
Så här jobbar Borås Stad.
Borås Stad följer det myndigheter säger.
Vissa personer blir mer sjuka av covid-19.
Därför kommer Borås stad göra så här:
- vi stänger vissa ställen
- vissa ställen tar inte emot besök
- vi kommer ha mindre aktiviteter
Mer information om coronaviruset på lättläst
svenska finns på krisinformation.se och på
Myndigheten för delaktighet.
p
Kontakt
Senast ändrad:
Ändrad av: