Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Du som är äldre kan få digitalt stöd

Numera behöver du sköta
mycket praktiskt via
en dator eller surfplatta.

Det kan vara kontakter med
olika myndigheter eller kommunen.
Eller så kanske du vill beställa
och handla något via internet.

Tycker du att det är svårt
att veta hur du ska göra
med den digitala tekniken?

Mötesplatser för seniorer ordnar
teknik-drop-in.
Du hittar tider och platser i seniorkalendern.

Seniorkalendern

Individuell hjälp

Behöver du få hjälp på egen hand?
Då kan du som bor i Borås
vända dig till oss på kommunen,
och få hjälp med digitalt stöd.
Det innebär att vi hjälper dig
att komma igång med tekniken.

Du ska ha fyllt 75 år

Du som har fyllt 75 år kan få
praktisk hjälp med internet.

Vi visar dig hur du gör
om du till exempel vill handla mat,
läsa tidningar digitalt eller
hålla kontakt med andra
med hjälp av olika dataprogram.

Läs mer i Riktlinjer för hemtjänst, korttidsvistelse och vård- och omsorgsboende samt regler för hemvårdsbidrag och förenklat beslutsfattande. Pdf, 429.9 kB, öppnas i nytt fönster.

Så här mycket stöd kan du få

Du som har fyllt 75 år kan få
digitalt stöd från Borås Stad
i högst 8 timmar.

Du kan dela upp de 8 timmarna
på högst 4 olika tillfällen.

Två personer som båda fyllt 75 år
och som bor ihop kan få
digitalt stöd samtidigt.
Då kan ni tillsammans få stöd
i högst 12 timmar.


Ni kan dela upp de 12 timmarna
på högst 6 olika tillfällen.

Det digitala stödet är gratis.

Det här måste du ha för att få stödet

Du måste ha tillgång till internet.
Du måste också ha tillgång till
utrustning som gör att du kan
använda dig av digital teknik.

Det kan vara en dator,
en smart telefon eller en surfplatta.

Du behöver också ha tillgång
till lösenord eller pinkod
till din utrustning.

Så här ansöker du om digitalt stöd

Borås Stad behöver inte utreda
om du behöver digitalt stöd eller inte.
I stället använder vi något som kallas
förenklat beslutsfattande.

Det betyder att du som har fyllt 75 år
har rätt att få det här stödet.
Men du måste alltid
skicka in en ansökan först.

Ansökningsblankett hittar du
på sidan Du som är äldre kan söka stöd.

Seniorhälsokonsulenterna hjälper dig

Det är Vård- och äldreförvaltningens
seniorhälsokonsulenter
som besöker dig och ger dig
det digitala stödet.

Seniorhälsokonsulterna
har tystnadsplikt.
Det betyder att de inte får
berätta för någon
vad de hjälper dig med
utan att du tillåter det.

När de besöker dig visar de alltid
upp sin fotolegitimation från Borås stad.
De besöker dig bara om ni har
gjort upp en tid i förväg.

Det här kan du inte få hjälp med

Du kan inte få hjälp med exempelvis:

  • bankärenden
  • boka till exempel flygbiljetter eller
    checka in på ett flygplan
  • köpa ny utrustning, leta fel
    eller laga din utrustning
    om något har gått sönder.

Hör av dig om du vill veta mer

Seniorhälsokonsulenterna
kan berätta mer om digitalt stöd
och vad de kan hjälpa dig med.

Telefon till seniorhälsokonsulenterna 033-35 82 83 eller
033-35 86 05.

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Du som är äldre kan få digitalt stöd

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol