Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Inköp av dagligvaror och färdiga maträtter

Kommunen kan hjälpa dig
att handla mat och annat
du behöver, till exempel
för att sköta din dagliga hygien

Vi kan också hjälpa dig
att beställa färdiga maträtter
så att du inte behöver
laga maten själv.

Du måste ansöka om att få hjälp att handla

För att få hjälp att handla
dagligvaror och färdiga maträtter
måste du först ansöka om
insatsen hos Borås Stad

Det är nämligen en så kallad
biståndsbedömd insats.
Vi beviljar din ansökan
utifrån din livssituation.

Så här ansöker du om hjälp att handla

Läs mer om hur du ansöker
om hjälp med inköp av dagligvaror
och färdiga maträtter
på sidan Du som är äldre kan söka stöd.

Du som är äldre kan söka stöd.

Du kan handla från Stora Coop Borås

Kommunen har ett avtal
med Stora Coop Borås
för att du ska få hjälp med
att handla dagligvaror
och färdiga maträtter.

Det är alltså bara från
Stora Coop Borås du kan
beställa de varor du behöver.

Du måste också ha valt
Vård- och äldreförvaltningens
hemtjänstgrupper som utförare.

Har du valt en privat utförare
för din hemtjänst?
Då berättar det företaget
för dig hur det går till
om du vill ha hjälp med
inköp av dagligvaror.

Så här går det till

En person från hemtjänsten
kommer hem till dig
och har med sig en dator.

Tillsammans beställer ni
de varor du behöver
hos Stora Coop Borås.

Varorna får du hem till dig
en bestämd dag och tid varje vecka.

Du betalar för det du har handlat
en gång i månaden.
Då får du en faktura
från Stora Coop Borås.

Du kan också sätta in pengar
i förväg på ett matkonto
hos Stora Coop Borås.
Då dras pengarna från kontot
när du har handlat.

Det kostar inget att få hem
varorna hem till din bostad.
För den tid vi hjälper dig att beställa
betalar du en serviceavgift
enligt Borås Stads taxa.

Avgifter för vård och omsorg

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Inköp av dagligvaror och färdiga maträtter

Facebooksymbol Twittersymbol LinkedInsymbol E-postsymbol