- Borås Stad
- / Borås Stad på lättläst
- / Omsorg och stöd
- / Funktionsnedsättning
- / Ansöka om stöd
Ansöka om stöd
Du kan ansöka om stöd och service hos kommunen
utifrån socialtjänstlagen (SoL)
eller lagen om stöd och service
till vissa funktionshindrade (LSS).
Det är olika blanketter för LSS och SoL.
Det är viktigt att du använder rätt blankett
när du ansöker om stöd.
Vilket stöd som hör till vilken lag kan du läsa mer om
på sidan Vilket stöd kan jag få.
Socialtjänstlagen (SoL)
Socialtjänstlagen är för dig
som har psykisk funktionsnedsättning
och behöver motivering och stöttning i vardagen.
Om du är 18 år eller äldre ansöker du
genom att fylla i blanketten nedan.
Ansökan om insatser enligt socialtjänstlagen för personer från 18 år. Pdf, 686.6 kB.
Hit skickar du blanketten
Skicka blanketten till
Sociala omsorgsförvaltningen
501 80 Borås
Om du är under 18 år ring till Borås Stads växel
telefonnummer 033- 35 70 00.
Fråga efter en SoL-handläggare.
En handläggare kontaktar dig när vi fått din ansökan.
Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)
En person med funktionsnedsättning
kan ha rätt att få extra stöd och service enligt LSS-lagen.
Du kan få stöd och service om du till exempel
har en utvecklingsstörning,
hjärnskada eller autism.
Du ansöker om stöd genom att fylla i blanketten nedan.
Ansökan om insatser enligt LSS Pdf, 672.3 kB.
Hit skickar du blanketten
Skicka blanketten till
Sociala omsorgsförvaltningen
501 80 Borås
En handläggare kontaktar dig när vi fått din ansökan.
Utredning och beslut
Handläggaren gör en utredning.
Då tar hen reda på om du
har rätt att få stöd och
vilken hjälp du behöver.
När utredningen är klar fattar handläggaren ett beslut
och du får veta om du får stöd eller inte.
Du har rätt att överklaga
Du kan överklaga beslutet om
du tycker det är fel.
På beslutet står det hur du gör för att överklaga.
Skicka din överklagan inom tre veckor efter du fått ditt beslut.
Skicka din överklagan till:
Sociala omsorgsförvaltningen
501 80 Borås Stad
Vi använder dina personuppgifter
När du ansöker om stöd använder vi dina personuppgifter
till exempel ditt namn och personnummer.
Det gör vi för att kunna utreda din ansökan.
Vi skyddar dina personuppgifter.
När du kommunicerar med Borås Stad
behandlar vi dina personuppgifter.
För mer information om hur
Borås Stad hanterar personuppgifter se
Om du har frågor kontakta:
E-post:
Telefon:
Senast ändrad:
Ändrad av: