Daglig verksamhet och sysselsättning
Du kan ansöka om daglig verksamhet
eller sysselsättning
om du har en funktionsnedsättning
och inte kan få ett vanligt jobb.
Vad är daglig verksamhet?
På daglig verksamhet arbetar du med
det du är intresserad av och som
passar dig.
Det kan till exempel vara
- friskvård
- musik
- trädgård
- kök
- återvinna gamla kläder
- skapa och sälja hantverk
Det ska kännas meningsfullt
att vara på daglig verksamhet.
Du lär dig nya saker här.
Vad är sysselsättning?
På sysselsättning arbetar du med
det du är intresserad av och som passar dig.
Det kan till exempel vara
- montera och packa
- jobba i café
- jobba i butik
- jobba som vakmästare
Det ska kännas meningsfullt
att vara på din sysselsättning.
Du lär dig nya saker här.
Målet är att du ska vara
så självständig som möjligt.
Du får betalt
Du som går på daglig verksamhet eller
sysselsättning får betalt.
Det kallas habiliteringsersättning.
Du får 88 kronor för en hel dag.
Du får 62 kronor för en halv dag.
Vem kan få daglig verksamhet?
Det finns en lag som talar om
vem som kan få daglig verksamhet.
Den heter lagen om stöd och service till
vissa funktionshindrade (LSS).
Du har rätt att ansöka om stöd enligt LSS
om du tillhör någon av de grupper som
det står om i lagen.
Du kan läsa mer på sidan Vilket stöd kan jag få.
Vem kan få sysselsättning?
Om du inte har rätt till daglig
verksamhet kan du ha rätt till sysselsättning.
Det finns en lag som talar om vem
som kan få sysselsättning.
Den heter socialtjänstlagen.
Du kan ansöka om sysselsättning
om det här stämmer in på dig:
- Du har en långvarig psykisk funktionsnedsättning.
- Du har aktivitetsersättning eller sjukersättning.
Du kan läsa mer på sidan
vilket stöd kan jag få.
Så här ansöker du
Du behöver ansöka om att få
daglig verksamhet eller sysselsättning.
Du kan läsa mer om hur du
ansöker på sidan ansökan om stöd.
Kommunal och privat daglig verksamhet
Det finns daglig verksamhet som
kommunen har hand om.
Det kallas kommunal daglig
verksamhet.
Det finns daglig verksamhet som
företag har hand om.
Det kallas privat daglig verksamhet.
Du får välja om du vill ha kommunal eller privat daglig verksamhet.
är privata och vilka som är kommunala.
Lista över alla dagliga verksamheter
Det finns en lista över alla
dagliga verksamheter i Borås Stad.
Du kan skriva ut den.
Det blir bäst om du skriver ut den i pappersstorlek A3.
Översikt över alla dagliga verksamheter. Pdf, 141.1 kB, öppnas i nytt fönster.
Om du har frågor kontakta:
E-post:
Telefon:
Senast ändrad:
Ändrad av: