Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

En ledsagare kan hjälpa dig som har en

funktionsnedsättning att komma ut i samhället.

 

Ledsagare följer med dig till och från aktiviteter

som du inte klarar själv.

Till exempel att besöka vänner, gå på en promenad

och göra ärenden.

Vem kan få en ledsagare?

Du har rätt att söka till ledsagare om du

tillhör någon av personkretsarna

som det står i om i lagen LSS.

Du kan också ansöka om ledsagare

enligt socialtjänstlagen, SoL.

Då får du hjälp av hemtjänst.

Så här ansöker du

För att få ledsagare behöver du ansöka om det.

En handläggare utreder om du har rätt till ledsagare.

Du kan läsa mer om hur du ansöker på sidan Ansöka om stöd.

Om du vill veta mer

Om du vill ha hjälp med att fylla i ansökan eller

om du vill veta mer kan du ringa oss.

Ring Borås Stads växel och be om att få prata med en

handläggare på Sociala omsorgsförvaltningen.

Telefon: 033-35 70 00.

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Ledsagare

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol