Borås Stads logotyp
Borås Stads logotyp

Meny

Meny

Logotyp för Borås Stad, till startsidan

Trafik och stadsplanering

Borås är populärt för många
som vill bo, arbeta och studera här.
Det gör att allt fler vill flytta hit.

Dessutom finns det planer på
en ny järnvägslinje genom Borås.
Det gör att många företag
tycker att Borås är en bra stad
att etablera sig i.

I Borås Stad planerar vi för
hur framtidens Borås ska se ut.
Det gör vi genom olika planer
som du som bor i Borås kan påverka.

Här kan du också läsa mer om
hur vi sköter vägar och parkeringar.
Du kan också läsa hur vi planerar
för trafiken i Borås i framtiden.

Läs på Västtrafiks webbplats
om du vill veta mer om
busstrafiken i Borås.

Västtrafiklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Så planerar vi Borås för framtiden

Här kan du läsa hur vi
planerar Borås inför framtiden.
Du får också reda på
hur du kan påverka det vi gör.

Så planerar vi Borås för framtiden

Vägarbeten

Vi arbetar hela tiden
med att gator och vägar
i Borås ska bli bättre.
Det är viktigt för att de ska
hålla både nu och i framtiden.

Vägarbeten

Tala om vad du tycker

När vi planerar hur Borås
ska se ut i framtiden
tar vi fram så kallade
detaljplaner.

Med hjälp av detaljplanerna
kan vi se fördelar och nackdelar
med olika förslag.
Då får vi ett bra underlag
för det vi vill göra i framtiden.

Detaljplanerna gör också
att det går fortare att få tillstånd
när det är dags att bygga.

Du har möjlighet att se
och påverka detaljplanerna.
Det finns information om dem
på vår webbplats.

Information om detaljplaner

Ny järnväg från Göteborg till Borås

Sträckan Göteborg–Borås
ska börja byggas åren 2025–2027.

När den är klar går det
dubbelt så fort som i dag
att åka till Göteborg.
Du kommer också att kunna åka tåg
till Landvetters flygplats.

Ny järnväg Göteborg-Borås

Självservice

All självservice inom Trafik och stadsplanering

Senast ändrad: 2020-09-24 10.46

Ändrad av:

Dela sidan: Trafik och stadsplanering

g q n C