Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Good Goods kör hållbara hemleveranser i ny digital satsning

Artikeln publicerades: 2020-11-16 17.09

I månadsskiftet november/december lanseras en ny digital handelsplats som möjliggör e-handel från lokalt anslutna butiker. Projektet Good Goods står för de hållbara hemleveranserna från butikerna hem till boråsarna.

Det är ett samverkans- och pilotprojekt mellan Borås Stad, Borås City, Good Goods och näringslivet. Boråsarna kommer att kunna handla från olika lokala butiker för att sedan få beställningar hemlevererade till dörren samma dag av projektets samverkanspart Stures Åkeri. Dessutom på ett mer miljösmart sätt tack vare Good Goods tysta elbilar.

– Att utveckla citylogistikprojektet Good Goods med mer miljövänliga hemleveranser för att möjliggöra en fortsatt levande stadskärna känns som ett nytt och modernt grepp, som ligger helt rätt i tiden. Det stärker vårt arbete för ett tystare, renare och säkrare centrum, säger Sara Thiel, vikarierande näringslivschef på Borås Stad och projektledare för Good Goods.

Sara Thiel framhåller också att frågan om hemleveranser och säkrare handel har blivit än mer aktuell under rådande pandemi.

– För att stötta näringslivet och bidra till en säkrare handel under de rådande restriktionerna ser vi detta som en viktig satsning och har gemensamt fokuserat på att utveckla en helhetslösning som vi är stolta över att äntligen kunna presentera, säger Sara Thiel.

Den nya satsningen är också ett försök till att möta utvecklingen inom handeln där e-handeln växer sig allt starkare. Med denna lösning kompletterar man den fysiska handeln för att i längden behålla en stark och levande stadskärna.

– Behovet av handelstjänster är i ständig förändring och även om detta är en digital lösning så ligger fokus på boråsaren och att stödja lokala aktörer, säger Anna Mattsson, etableringsansvarig och digital näringslivsutvecklare på Borås Stad.

– Jag vet att en levande stadskärna betyder mycket för boråsarna och plattformens syfte ska inte på något sätt ersätta den fysiska handeln i stan, tvärt om. Att göra stans utbud mer tillgängligt kommer skapa intresse och nyfikenhet från boråsare som idag inte ser stadskärnan som sin naturliga handels- och mötesplats, säger Caroline Wallin, cityledare på Borås City.

Den digitala handelsplatsen lanseras vid månadsskiftet november/december och vid uppstarten är åtta butiker är anslutna.

– Till en början har fokus legat på butiker anslutna till Borås City och vi kommer på sikt att utöka med fler butiker, fler funktioner samt det geografiska området för hemleveranser, säger Sara Thiel.

Information, ikon

Mer om Good Goods

  • För Borås invånare och besökare är det viktigt att vi har en attraktiv och trivsam stadskärna, livlig men inte bullrig, där invånarna kan flanera och det lokala näringslivet blomstra. Det här vet vi i Borås. Därför satsar Borås Stad, Borås Energi och Miljö och Borås City tillsammans på att öka trivseln och skapa en bättre miljö i centrum genom att minska lastbilstrafiken från transporter i city.
  • goodgoods.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster får du veta mer!
Good Goods bidrar med hemleveranser i ny digital satsning. 

Senast ändrad: 2020-11-17 15.13

Ändrad av:

Dela sidan: [2020-11-16] Good Goods kör hållbara hemleveranser i ny digital satsning

Facebooksymbol Twittersymbol LinkedInsymbol E-postsymbol