Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Högtalare

Gott bemötande och högt förtroende

Artikeln publicerades:

De äldre i Borås, som har hemtjänst eller bor på vård- och omsorgsboende, anger i mycket hög grad att personalen har ett gott bemötande och att de har ett högt förtroende för personalen. Det visar Socialstyrelsens årliga undersökning ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?

I det stora hela ligger resultaten för äldreomsorgen i Borås Stad kvar på samma nivå som tidigare. Liksom föregående år är resultaten likvärdiga med snittet för riket för de flesta frågor. På några frågor ligger Borås lite under rikssnittet men på flertalet frågor även över rikssnittet.

Hemtjänst

Hemtjänsten i Borås jobbar metodiskt varje år för att förbättra sig på olika områden. Ett exempel som har varit aktuellt det senaste året är möjligheten att personalen kommer på avtalad och att personalen har tillräckligt med tid. Och det har gett resultat. Sedan förra året är det fler av de svarande som anger att personalen kommer på avtalad tid och att personalen har tillräckligt med tid.

– Det är tillfredsställande att hemtjänstens enträgna arbete med förbättringar ger resultat på sikt, att de som har hjälp av hemtjänsten blir lite mer nöjda för varje år, säger Hans Gustafsson, (KD), andre vice ordförande i Vård- och äldrenämnden.

Vård- och omsorgsboende

För vård- och omsorgsboende har resultaten för flera frågor ökat en aning sedan förra året. Särskilt nöjda är de som bor på vård- och omsorgsboende med hur de trivs med sina rum och att det är trivsamt utomhus. Liksom de två senaste åren är de är också mycket nöjda med de aktiviteter som erbjuds. Ett utvecklingsområde är att arbeta med information om vart man vänder sig om man har synpunkter och klagomål på boendet.

– För några år sedan beslutade nämnden att anställa mer personal som jobbar med aktiviteter på vård- och omsorgsboende, så kallade SoL-stödjare. De har i uppdrag att ordna både gruppaktiviteter och enskilda aktiviteter, för att minska känslan av ensamhet. Det är skönt att se att resultatet av denna satsning står sig, säger Johan Wikander (L), ordförande i Vård- och äldrenämnden.

Språkkunskaper inom äldreomsorgen

För andra året ställs frågor om personalens språkkunskaper i undersökningen. På denna fråga ligger Borås bra till både inom hemtjänsten och på vård- och omsorgsboende.

– Språkkunskaperna är en högaktuell politisk fråga och därför känns det bra att vi redan har nått långt där. Vi har språkombud, som utbildats genom Vård- och omsorgscollege. Via Äldreomsorgslyftet har vi utbildat många undersköterskor på betald arbetsid. Om medarbetarna saknat grundläggande behörighet för att läsa svenska eller svenska som andraspråk, som ingår i den gymnasiala undersköterskeutbildningen, har de kunnat läsa upp det först, säger Tina Isaksson, förvaltningschef på Vård- och äldreförvaltningen.

Fortsatt arbete

Varje enhet inom Vård- och äldreförvaltningens hemtjänst och vård- och omsorgsboende analyserar och sammanställer sina resultat, som presenteras för de äldre och andra som är intresserade.

Resultatet från årets undersökning kommer att användas som underlag för fortsatt utvecklingsarbete i nämndens verksamheter.

Bakgrund

Varje år genomför Socialstyrelsen undersökningen Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? I rapporten har samtliga personer som var 65 år eller äldre och som hade hemtjänst eller bodde på vård- och omsorgsboende den 31 december 2024 fått möjlighet att besvara en enkät. Undersökningen genomfördes från mars till maj 2025.

I Borås Stad var det 1030 personer inom hemtjänsten och 362 personer på vård- och omsorgsboende som besvarade enkäten. Svarsfrekvensen är 59 procent inom hemtjänsten och 49,1 procent på vård- och omsorgsboende, vilket i båda fallen är högre än snittet i riket.

Socialstyrelsen använder begreppet särskilt boende för de enheter som Borås Stad kallar för vård- och omsorgsboende.

Läs med på Socialstyrelsens webbplats:

Positiv trend för äldres mående Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

En äldre kvinna sitter utomhus och ger tummen upp. 
Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Ändrad av:

Dela sidan: [2025-10-28] Gott bemötande och högt förtroende

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol