Gymnasieluncher – uppskattat initiativ av både elever och restaurangägare
Artikeln publicerades:
Denna nyhet kan innehålla inaktuell information
Det kan bero på att nyheten är publicerad för länge sedan eller att ny information har ersatt denna.
Coronapandemin har drabbat det lokala näringslivet och Borås Stad beslutade snabbt om ett åtgärdsprogram för att i möjligaste mån mildra effekterna. En av åtgärderna var gratis luncher för avhämtning för hemmastuderande gymnasieelever – ett uppskattat politiskt initiativ såväl bland krögare som bland elever.
Sedan den 30 mars och fram till i fredags den 12 juni har Borås gymnasieelever kunnat hämta ut en take away-lunch utan kostnad på restauranger och caféer som valt att ansluta sig till systemet.
– Med det här beslutet kunde vi säkerställa att alla gymnasieelever fick skollunch under den period som det var distansundervisning. Jag vill passa på att tacka för den positiva respons vi fått från restauranger och caféer, säger Ulf Olsson (S), Kommunstyrelsens ordförande.
Den tekniska lösningen innebar att varje gymnasieelev fick en personlig QR-kod via mejl som hen sedan kunnat scanna på anslutna restauranger och hämta ut en lunch till ett värde av 75 kronor.
– Gymnasieluncherna blev en succé! Att så många elever valt att använda erbjudandet visar att det var uppskattat. Jag har besökt många restauranger som vittnat om att det var ett viktigt stöd till näringslivet i den här svåra tiden, säger Anna Svalander (L), kommunalråd.
– Vi är glada för att detta initiativ som vi lagt har kunnat stötta det lokala näringslivet. Förhoppningsvis har våra åtgärder bidragit till att mildra de negativa effekterna av pandemin, säger Annette Carlson (M), Kommunstyrelsens förste vice ordförande.
Gymnasielunchsatsningen i siffror
Det har varit ett stort engagemang från restauranger och caféer som snabbt valde att ansluta sig och gymnasieeleverna har nyttjat tjänsten i hög grad.
- Antal luncher (scannade QR-koder): 126 499
- Antal dagar som elever kunnat hämta lunch: 46 dagar
- Antal luncher per dag, snitt: 2 750
- Antal registrerade restauranger och caféer: 132 (600 tillfrågade)
- Antal elever som använt tjänsten: 3 711 (av 4 186)
Till hjälp har Borås Stad haft Optidev, ett lokalt företag som gör mobilitetslösningar.
– När vi var i uppstartsfasen insåg vi att vi snabbt behövde en säker teknisk lösning. Vi vände oss till Optidev som direkt engagerade sig i idén och på mindre än 24 timmar hade de tagit fram en lösning. Helt fantastiskt, säger Anders Glemfelt, näringslivschef.
Om du har frågor kontakta:
Senast ändrad:
Ändrad av: