Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Historiskt högt betyg från företag till Borås Stad

Artikeln publicerades:

Denna nyhet kan innehålla inaktuell information

Det kan bero på att nyheten är publicerad för länge sedan eller att ny information har ersatt denna.

Borås Stad levererar hög service till företag i kommunen – detta enligt Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) NKI-undersökning Insikt som släpptes idag. Den visar att Borås Stad klättrar, både på NKI-skalan och i rankingen, till det sammantagna högsta resultatet som Borås har haft i denna mätning.

– Att vi fått ett historiskt högt resultat är glädjande och bekräftar det goda arbete vi gör. Att ha bra service till företagen är viktigt och nu fokuserar vi på att fortsätta denna utveckling för att skapa ett ännu bättre företagsklimat i Borås, säger Ulf Olsson (S), Kommunstyrelsens ordförande.

2021 års resultat visar att Borås Stad har ökat sin service från 73 till 77 (där max är 100) på den totala NKI:n (nöjd kund-index). Detta tar Borås från plats 104 (2020) till plats 58 (2021) på rankingen mot övriga som deltar i mätningen. De som deltog 2021 var 198 kommuner samt 11 förbund/gemensamma förvaltningar.

– Det är glädjande att det arbete som har bedrivits nu ger resultat, det visar att hårt arbete lönar sig. Nu kommer utmaningen att utveckla och förbättra arbetet på de områden där omdömena är lägre, och på så sätt förbättra vårt resultat än mer, så vi också kan fortsätta klättra i rankingen, säger Annette Carlson (M), Kommunstyrelsens första vice ordförande.

Insiktsmätningen genomförs årligen och den handlar om att ta reda på den upplevda servicen till företagen när de haft ett ärende hos kommunen. Ärendet kan till exempel vara inom områdena markupplåtelse, livsmedelskontroll eller bygglov. Inför 2021 års mätning ändrade Borås Stad frekvensen i utskicken av enkäterna, från att ha skickat ut enkäten tre gånger per år till att göra det månadsvis. Detta har bidragit till fler antal svar bland annat då verksamhetsutövarna kommer ihåg detaljer kring sina ärenden.

– En ökning av både NKI-siffrorna och rankingen visar att det utvecklingsarbete vi gör ger fina resultat. Det senaste året har vi arbetat mer över förvaltningsgränserna och i dessa grupper analyserat gamla resultat för att se vilka områden vi kan förbättra oss inom, säger Anders Glemfelt näringslivschef, Borås Stad.

Glädjande är även att Miljöförvaltningens samtliga myndighetsområden (miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd) har ökat rejält.

– Vi är mycket stolta över de höga NKI-värden vi har fått. De speglar vårt gemensamma arbete där vi fokuserat på att förbättra våra serviceområden. Det är viktigt för oss att vi i vår myndighetsutövning har ett gott bemötande, god dialog och hög service. Detta utan att vi tummar på rättssäkerheten. Verksamheter i Borås ska kunna konkurrera på lika villkor och detta möjliggör vi genom välgrundade och rättssäkra beslut, säger Caroline Stenvall, kommunikatör på Miljöförvaltningen.

Rekordhögt NKI har området brandtillsyn med 90, detta gör att området garderas som mycket högt. Även området marktillsyn hamnar på en mycket hög gardering och ökar sitt NKI från 77 till 83. Bygglov hamnar på NKI 73, något lägre än tidigare år men fortsatt på en hög nivå och i jämförelse med snittet i Sverige är det 7 enheter högre.

Information, ikon

Mer om mätningen

Folktalaren i bakgrunden, en skylt med "Borås" i förgrunden.

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: [2022-04-21] Historiskt högt betyg från företag till Borås Stad

Facebooksymbol Twittersymbol LinkedInsymbol E-postsymbol