Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Införandet av nya trygghetslarm pausas

Artikeln publicerades:

Denna nyhet kan innehålla inaktuell information

Det kan bero på att nyheten är publicerad för länge sedan eller att ny information har ersatt denna.

Borås Stad har upphandlat och börjat installera nya trygghetslarm inom vård och omsorg. Det har varit en del problem med de nya larmen och därför pausas införandet. Men alla nya larm fungerar. De personer som har fått dem installerade kan vara säkra på att få hjälp om de larmar.

I Borås finns 3400 personer som har ett trygghetslarm installerat. I nuläget har ungefär 1500 personer fått ett nytt larm. Alla larm är i drift och om man behöver larma går larmet till en larmcentral som sedan skickar det vidare till Borås Stads larmorganisation. Där finns flera larmpatruller som dygnet runt åker hem till personer som har larmat.

De nya trygghetslarmen har haft problem med ljudet, vilket gör att det kan vara svårt för larmoperatören att höra vad personen som larmar säger. Vid några tillfällen har armbanden till larmen lossnat. Larmen har inte heller kunnat levereras enligt tidsplanen. Borås Stad ser mycket allvarligt på problemen och pausar därför införandet till efter sommaren.

Vad har Borås Stad gjort?

Staden har köpt in armband från en annan leverantör. De som har fått nya trygghetslarm kommer att bli kontaktade för att få sina armband utbytta. Kommunen övervakar samtliga larm för att se till att alla som larmar får hjälp.

Leverantören arbetar aktivt med att förbättra ljudkvalitén. När en ny uppdaterad version av larmen kommer ska Borås Stad testa dem innan de installeras.

Brukare som ännu inte fått sitt larm utbytt kommer att ha kvar sitt nuvarande larm och blir kontaktade av Borås Stad när det är aktuellt att byta.

Svar på vanliga frågor:

Vad kan jag göra om armbandet på mitt trygghetslarm lossnar?

Om armbandet på ditt trygghetslarm lossnar kan du be hemtjänstpersonalen eller larmpersonalen om hjälp. Du kan även ringa tekniker på telefonnummer: 033-35 58 39.

Alla armband kommer att bytas ut så snart som möjligt. Leverantören har fått information och arbetar med att åtgärda problemet.

Vad händer om operatören på larmcentralen inte hör vad jag säger eller missförstår vad larmet gäller?

Om larmoperatören inte hör dig eller kan avgöra varför du larmat kommer personal att ta kontakt med dig eller åka hem till dig.

Ingen svarar när jag larmar

Om du har tryckt på larmknappen kommer personal att ta kontakt med dig eller åka till ditt hem även om larmcentralen inte svarar när du larmar. Tekniker övervakar alla larm så att de är i funktion.

Trygghetslarm på en äldres arm

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: [2023-04-27] Införandet av nya trygghetslarm pausas

Facebooksymbol Twittersymbol LinkedInsymbol E-postsymbol