Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Högtalare

Kvalitetsrapporten ger en riktning för fortsatt utvecklingsarbete

Artikeln publicerades:

Kvalitetsrapporten Undervisning, resultat och värdegrund för läsåret 2023/2024 är sammanställd och redovisad för Grundskolenämnden. Rapporten visar de utmaningar och utvecklingsområden som finns för att höja gymnasiebehörigheten bland eleverna i Borås Stads grundskolor.

För läsåret 2023/2024 var gymnasiebehörigheten 77,4% för årskurs 9 vilket är lägre än tidigare år. Det visar behovet av att fortsätta med de insatser som tidigare har påbörjats samt påbörja arbetet inom de utvecklingsområden som är identifierade. De största utmaningarna finns inom matematik och svenska som andraspråk.

– Det är viktigt att vi fortsätter med de insatser som är påbörjade, exempelvis de inom språkutveckling. Vi ska också fortsätta utveckla stödet till skolorna och där ska vi tydligare utgå från olika skolors behov, säger chefen för Kvalitet och utveckling Åse-Marie Hage.

En del i rapporten handlar om trygghet och studiero. Där visar resultatet i klimatenkäten att majoriteten av eleverna känner sig trygga i skolan. Det finns ändå ett behov av att fortsätta utveckla det systematiska kvalitetsarbetet för att säkerställa alla elevers trygghet och studiero.

– Vi behöver fortsätta utvecklingen för att öka likvärdigheten mellan våra skolor. Vi måste också bygga tillitsfulla relationer, mellan elever, mellan elev-personal och också till vårdnadshavare. Även om majoriteten av våra elever känner sig trygga idag måste vi alltid sträva mot att ännu fler gör det, säger tillförordnad förvaltningschef Håkan Anving.

Andra områden, där åtgärder är igång och ska fortsätta, är frånvaron bland elever. Närvaro i skolan är avgörande för att elever ska nå gymnasiebehörighet. Det kompensatoriska arbetet är ett annat område som behöver utvecklas mer för att säkerställa tidiga och effektiva insatser, liksom likvärdigheten i bedömning och betygssättning.

– Genom samarbete, tydliga rutiner och fortsatt utveckling av kvalitetsarbetet samt riktade insatser kan vi bli ännu bättre på att möta elevernas behov och förbättra deras möjlighet att lyckas i skolan, avslutar Håkan.

Skolelever sitter runt ett bord och arbetar med en uppgift
Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Ändrad av:

Dela sidan: [2024-11-27] Kvalitetsrapporten ger en riktning för fortsatt utvecklingsarbete

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol