Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Högtalare

Lärdomar från Sandgärdskolans EU-projekt kan förebygga radikalisering

Artikeln publicerades:

Sandgärdskolan har lett ett 2-årigt Erasmus-projekt, Praise, om att motverka radikalisering. På en spridningskonferens samlades lärare och skolledare för att dela arbetssätt som stärker ungas demokratiska kompetenser.

Projektet har pågått i två år och fått stöd från Erasmus+. Förutom Sverige deltog Irland, Rumänien, Italien, Grekland och Cypern. Sandgärdskolan har haft huvudansvaret för projektet.

Arbetet har handlat om hur skolor kan förebygga polarisering och radikalisering bland ungdomar i åldern 13–17 år. Projektet har utvecklat nytt utbildningsmaterial och spel som tränar ungas kritiska tänkande och stärker deras förmåga att göra hållbara val. Syftet är att ge ungdomar verktyg att stå emot eller lämna radikaliserade beteenden.

Genom att arbeta med motståndskraft och vägar ut från radikalisering vill projektet ge fler ungdomar möjlighet att bli aktiva medborgare, delta i demokratin och känna delaktighet i samhället.

– Vi behöver utveckla elevernas demokratiska förmågor och vara en likvärdig, demokratisk och inkluderande skola, säger Per Selin, lärare på Sandgärdskolan och projektansvarig, tillsammans med rektor Johan Larsson.

– Det är även viktigt för oss att bidra till kunskapsbildning i ett europeiskt perspektiv, tillägger Per Selin.

Åtta fokusområden

Projektet har fokuserat på att analysera bakomliggande orsaker och riskfaktorer för radikalisering bland ungdomar och arbetet har resulterat i åtta fokusområden

  • Demokratiskt beteende
  • Socioekologiska kunskaper (hur omgivning och relationer påverkar unga)
  • Förändringsbenägenhet
  • Konstruktiv dialog
  • Att förstå sociokognitiva faktorer som formar mänskligt beteende (hur tänkande och sociala processer formar val)
  • Livslångt lärande
  • Kritiskt tänkande
  • Interkulturell dialog

Konkreta resultat som lever vidare

I projektet har det tagits fram en lärplattform med självvärdering och självtestning samt ett digitalt brädspel.

– Materialet är sådant som kommer att användas även efter att projektet är avslutat förklarar Per Selin, Cristoffer Jensen och Malin Gunnarsson som arbetar som lärare på Sandgärdskolan

Gästföreläsare på spridningskonferensen

Som extra bonus på spridningskonferensen var professor Göran Larsson inbjuden för att prata om sin forskning om radikalisering ur ett religionsvetenskapligt perspektiv. Dessutom pratade Niclas Persgården från avdelningen Centrum för kunskap och säkerhet i Borås stad om deras arbete.

Cristoffer, Malin och Per, lärare på Sandgärdskolan som jobbat i
projektet

Cristoffer, Malin och Per är lärare på Sandgärdskolan och har arbetat i projektet

Information, ikon

Mer om Erasmus+

Erasmus är ett EU-program som dels kan finansiera samarbetsprojekt som PRAISE, men också gör det möjligt för elever, studenter, lärare och personal att resa till andra länder för att studera, praktisera, undervisa eller lära sig tillsammans. Syftet är att utbyta erfarenheter, utveckla kunskap och skapa förståelse mellan olika länder och kulturer.

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Ändrad av:

Dela sidan: [2025-09-19] Lärdomar från Sandgärdskolans EU-projekt kan förebygga radikalisering

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol