Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Fortsätt att följa nationella råd och rekommendationer

Säg hej till vår nya digitala praktikant!

Artikeln publicerades:

Vi har fått en ny digital medarbetare som praktiserar på vår webbplats. Hen svarar på besökarnas vanligaste frågor dygnet runt. Säg gärna hej och ställ en fråga till vår chatbot!

Varmt välkommen till oss, chatboten! Vad ska du jobba med?

– Mitt jobb är att svara på enkla och återkommande kommunspecifika frågor från invånare och andra besökare på boras.se. Jag ska ge bra service till invånare och jag ska avlasta växeln, handläggare och andra tjänstepersoner så att de slipper svara på samma frågor om och om igen.

Berätta lite om dig själv!

– Jag blir aldrig trött och har inga problem med att jobba dygnet runt. Mitt yrke är ganska nytt i Sverige, men jag har en kusin i Norge som heter Kommune Kari som har jobbat längre som chatbot.

Vad gör du om du inte kan svara på en fråga?

– Då försöker jag förstå vad det är man vill veta och försöker svara ändå. Jag försöker också ge förslag på vad det kanske kan handla om.

Jag lär mig hela tiden nytt, men det tar lite tid eftersom Borås Stad är en stor organisation med många verksamheter. Jag hoppas att de som testar har överseende med det.

Hur länge ska du praktisera hos oss?

– Jag ingår i ett pilotprojekt som pågår till slutet av maj. Efter det får vi se vad som händer, det är inte riktigt bestämt än.

Finns det något mer du vill säga innan vi avslutar?

– Testa mig gärna! Ju fler frågor du ställer till mig, desto bättre blir jag på mitt jobb.

Mer om chatboten och pilotprojektet

Fram till slutet på maj 2021 pågår ett pilotprojekt som ska ta reda på om en chatbot kan öka servicen till invånarna och underlätta för medarbetare i Borås Stad.

En chatbot är en funktion som en person via text kan ha ett samtal med. Konversationen ska likna ett samtal mellan två människor. Chatboten kan svara på enklare, ofta återkommande frågor och hänvisa till mer information.

– Chatboten har ett antal förinmatade frågor som vi lägger in svaren på. På det sättet kan man snabbt lära upp chatboten så att hen kan svara på Boråsspecifika frågor, säger Malin Korander, verksamhetsutvecklare och projektledare för chatbotprojektet.

Förhoppningen är att chatboten kommer underlätta sökandet efter kommunspecifik information för boråsare och kunna erbjuda en väg in, samt ge enkel tillgång till blanketter och digitala tjänster.

Det kan handla om frågor och ansökningar inom vård och omsorg, skolan, vägar, trafik, miljö, fastighet, återvinning, kultur, tillstånd för alkoholförsäljning och handlingar till Kommunfullmäktige.

Malin Korander berättar att man i pilotprojektet undersöker om funktionen med en chatbot på webben kan gynna Borås Stad.

– Tanken är att vi mot pilotprojektets slut i maj ska ha ett tillräckligt bra underlag med nytta, behov och övergripande krav på en chatbot, för att vi kunna ta beslut om vi ska behålla chatbotfunktionen.

Hjälp oss testa!

Chatboten finns här på vår webbplats boras.se. Du hittar hen i nedre högra hörnet på de flesta sidorna. Gå gärna in och testa och se om hen kan svara på din fråga!

Bild på Borås Stads chatbot med en talbubbla där det står "Hej! Mitt jobb är att svara på dina frågor på Borås Stads webbplats. Jag jobbar dygnet runt alla dagar. Testa mig!"

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: [2020-12-01] Säg hej till vår nya digitala praktikant!

Facebooksymbol Twittersymbol LinkedInsymbol E-postsymbol