Meny

Meny

Skärmoffensiv för Borås

Artikeln publicerades: 2019-06-17 09.00

Efter tio år med infartsskyltar satsar Borås Stad nu på nya bildskärmar med större möjligheter än de gamla. Budskapen ska bli snyggare och mer bildrika, i syfte att lyfta fram staden och upplevelsen Borås.

Vid tre av infarterna till Borås finns i dag de digitala skyltar som marknadsför olika slags evenemang och upplevelser i Borås. De står på riksväg 40 för resande från Göteborg respektive Ulricehamn med omnejd, samt på väg 41 i höjd med Transåssjön.

Efter att gjort jobbet i tio år, ska de gamla skärmarna monteras ned med start denna veckan. De lämnar plats för nya, tekniskt mer mångsidiga skärmar som enligt planen ska vara i funktion till midsommar.

Sommaren kommer att i huvudsak vara en testperiod för den nya utrustningen, som för Borås TME och Borås Stad innebär också ett delvis nytt sätt att tänka kring den här sortens marknadsföring.

– Vi vill att våra infartsskyltar på ett snyggt och professionellt sätt ska marknadsföra platsen och upplevelsen Borås, och visa staden som den attraktiva destination den är, säger Borås TME:s VD Helena Alçenius.

Kostnaden för de tre nya skärmarna är knappt 1,7 miljoner kronor, säger Borås Stads kommunikationschef Marie Ingvarsson, som arbetat med upphandlingen av dem.

– Vi vill att infartsskyltarna och budskapen ska väcka känslor för platsen, lyfta fram Borås som en händelserik och dynamisk plats. Då krävs modern teknik och ett genomtänkt bildspråk, säger Marie Ingvarsson.

– Det kommer att ta ett tag innan vi hittat ton och strategi och kalibrerat skärmarna. Testkörningen under sommaren kommer att bli riktigt spännande. Det här är så mycket mer än annonstavlor, avslutar Helena Alçenius.

Så här kommer det att se ut när de nya bildskärmarna är på plats, här vid Transåssjön. Bilden är ett montage.

Senast ändrad: 2019-06-17 10.52

Ändrad av:

Dela sidan: [2019-06-17] Skärmoffensiv för Borås

g q n C